Nylunds inlägg i debatten om regeringsprogrammet

03.06.2015 kl. 09:41
2.6 2015

 Värderade talman! Arvoisa puhemies

 

Den nya regeringen bygger sitt regeringsprogram på en realistisk ekonomisk analys. Det är helt nödvändigt att anpassa offentliga sektorns utgifter efter intäkterna. Det är helt rätt att regeringen i sin skattepolitik slår fast att Finlands totalskattegrad inte får öka. Eftersom inget, absolut inget beskattas så hårt i Finland som inkomster från arbete skulle det ha krävts betydligt starkare linjedragningar här. Jag anar att Sannfinländarnas avundsjukepolitik förhindrar en modigare linje gällande beskattningen av arbete.

 

Jordbruket och landsbygden har fått flera positiva skrivningar i regeringsprogrammet. Även betoningen på företagande och framförallt skrivelserna om förbättringar av verksamhetsförutsättningarna för småföretagare, är något som, om det förverkligas, kommer att gynna ekonomin i Finland.

 

Arvoisa puhemies,

Huoleni aihe on kuitenkin maanviljelijät. Jo nyt maanviljelijöiden tilanne on erittäin huono ja kannattavuus alhainen. Siitä huolimatta hallitusohjelman liitteessä "ehdolliset lisätoimenpiteet", hallitus uhkaa alentaa sekä LFA- että ympäristötukea. LFA tuen tarkoitus on edistää maanviljelyä niillä alueilla, joilla kannattavuus muuten olisi heikko. Samanaikaisesti hallituksen yhtenä tavoitteena on nostaa ruuantuotannon kannattavuutta. Siksi ihmettelenkin miten hallituksen matematiikka toimii? Valtio ei voi hallita markkinoita eikä hintojen kehitystä. Valtio voi parantaa tilannetta tukieuroilla ja veronalennuksilla. Siksi minusta erityisesti LFA tuen mahdollinen leikkaaminen onkin hallituksen määränpään vastaista.

 

Värderade talman,

Regeringen säger sig även vilja satsa på bioekonomin och förespråkandet av rena lösningar. Därför är det ytterest motstridigt att hota med eventuella nedskärningar i miljöstöden för lantbruket. Man vill minska på utsläppen från åkrarna som rinner ut i Östersjön, men regeringen är inte färdig att satsa pengar på det. Menar Centern att den ekonomiska bördan för denna politik ska falla på bonden?

 

Arvoisa rouva puhemies,

Hallitus ei ole sanallakaan maininnut yhtä kysymystä joka viime eduskuntakaudella herätti ristiriitaa, eli miten turvataan ammattikalastajien toimintaedellytykset. Vapaa-ajan kalastajien tilanne kyllä turvataan, mutta ei pienyrittäjien, joiden tilanne on jo nyt vaikea. Kaiken lisäksi kalastajille tulee vielä maksettavaksi uusi vero, venevero. Näinkö hallitus vähentää byrokratiaa, lisäämällä uusia veroja?

 

Ammattikalastajien pääasiallinen tehtävä on tuoda kotimaista kalaa kuluttajien pöytiin. Hallitusohjelmassa sanotaan, että ”toteutetaan lohi- ja meritaimenstrategiaa Itämeren lohikantojen varmistamiseksi”. Aikooko hallitus valita strategiasta vain haluamansa osia? Vai toteutetaanko strategia kokonaisuudessaan, johon kuuluu myös lohikiintiöt ja ammattikalastajien toimintaedellytyksien parantaminen?

Mats Nylund

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50