Regeringsförhandlingarna fortsätter

16.05.2015 kl. 10:50
Regeringsförhandlingarna i Helsingfors har nu pågått i en vecka. Upplägget är helt nytt i jämförelse med tidigare förhandlingar. Vanligtvis brukar regeringsförhandlingarna hållas i Ständerhuset på Snellmansgatan. Ständerhuset som brukar användas för såväl statsbesöksmottagningar som seminarium är stort och rymmer stora delegationer. Nu håller man i stället förhandlingarna i statsrådets festvåning Smolna.

Smolna är litet och intimt vilket gör att inga stora delegationer ryms in. Det här gör att förhandlingsteamen och stödfunktionerna är mycket mindre än tidigare och inga intressegrupper varit med hittills. Vad har det för praktisk betydelse?

 

Regeringssonderaren Juha Sipilä har önskat att man ska lyckas förhandla snabbt och ha en regering på plats redan den 29 maj. I stället för ett detaljerat program kommer det vara mer övergripande. Att då ha ett ganska litet förhandlingsteam gör att arbetet går snabbare, att oklarheter kan överkommas snabbt och att få detaljer läcker ut från förhandlingarna förutom från de officiella presskonferenserna. Men myntet har så klart alltid två sidor. Då färre personer är med är det också färre som har insyn. Många riksdagsledamöter, också i de riksdagsgrupper som ingår i basen, har nu inte insyn i själva förhandlingarna samtidigt som de små staberna kring förhandlingsteamen gör det svårt för intresseorganisationer att nå in med synpunkter. Här finns därför en risk att viktiga perspektiv blir ohörda. Det finns alltså både fördelar och nackdelar med upplägget.

 

Hittills har regeringsförhandlingarna mest fokuserat på EU-politiken, utrikes- och säkerhetspolitiken samt migrationspolitiken. De här skrivningarna är nu så gott som klara. Det står nu bl.a. klart att nivån på biståndet föreslås skäras ned, antalet kvotflyktingar hålls på samma nivå som tidigare men att en utredning görs om invandringens kostnader. EU-politiken samt utrikes- och säkerhetspolitiken föreslås att till stora delar ligga fast, om än med litet annat ordval.

 

Kommentarerna har inte låtit vänta på sig och om skrivningarna som är på bordet är bra eller dåliga står i betraktarens ögon att bedöma. Vissa hade trott att Sannfinländarnas avtryck skulle bli ännu större och kan nu inledningsvis dra en lättnadens suck över att bl.a. flyktingkvoten inte skärs ned. Samtidigt är det förståeligt att andra är förskräckta över att biståndet skärs ned och att skrivningen om invandringskostnadsbedömningen har en bisats som säger att debatten inte ska vara rasistisk, vilket på ett kusligt sätt utgår ifrån att debatten kommer bli rå och kall. Det skrämmer mig.

 

Samtidigt är man naiv om man trott att Sannfinländarnas politik inte skulle synas i skrivningarna. För egen del är jag besviken att man skär ner i biståndet. Då Finland i en europeisk jämförelse tar väldigt få flyktingar är det ett minimikrav att vi åtminstone hjälper på plats. Solidaritet får inte vara en konjunkturfråga och som ett nordiskt välfärdssamhälle måste vi alltid ha råd att också hjälpa andra, trots att det ekonomiska läget är besvärligt.

 

Nu fortsätter regeringsförhandlingarna framförallt om ekonomin. Finland prickades i veckan av EU-kommissionen. Det var inte oväntat. Det var många som i valrörelsen sa att så kommer att ske. Det är ingen dramatik i det och Juha Sipilä svarar här på samma sätt som jag själv resonerar. Vi vet hur dåligt skick den finländska ekonomin är i. Läget är allvarligt men inte akut. Vi har tid att göra anpassningarna och vi klarar av att göra dem själva om vi nu visar handlingskraft, vilket jag tror och hoppas vi kan göra.

 

Just gällande ekonomin tror jag också att Åland kan bidra med goda exempel. Vi har en låg arbetslöshet och stora investeringar på gång. Framförallt kan Åland bidra med den framtidstro som alla samhällen behöver för att inte stagnera. I torsdags landsteg nästan 300 ålänningar i Helsingfors för att heja fram grönvitt. IFK spelade bättre fotboll än på länge. Det kunde ha slutat med seger på planen men med en bred skadebänk och ett bortdömt mål gjorde det inte det den här gången. Men på läktaren var IFK segrare. 300 glada ålänningar hördes mer än nästan 5000 andra. Det var gott humör, sång och leenden på läpparna. Så uppträder en vinnare, även om det blev 0-1 förlust på plan. Vi tar nya tag!

Mats Löfström

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35