Fusionen av Sonera och Telia

04.04.2002 kl. 00:00

För att kunna hävda sig i konkurrensen med de mycket större internationella teleoperatörerna är det viktigt med ett gott samarbetsklimat mellan företagen i Norden. Fusionen Sonera-Telia är ett exempel på en bra nordisk lösning under nya marknadsvillkor. Med detta följer Sonera Nordea och Stora Enso i fotspåren. Tillsammans bilder Sonera och Telia en solid koncern med god riskhanteringsförmåga. För placerare i Sonera, inte minst för den finska staten som största ägare, är detta goda nyheter då osäkerheten kring företagets ekonomi nu minskar.

Oppositionen har krävt att skattebetalarna måste få tillbaka de tre miljarder mark som staten satsade i bolaget i fjol. Det är svårt att tänka sig att det skulle föreligga några meningsskiljaktigheter om detta. Samtidigt måste man emellertid inse att det i stor utsträckning var tillskottet från statens och privata placerares sida som gjorde Sonera "fusionsdugligt". Detta banade väg för den nya starka nordiska operatören. Nu, efter fusionen, finns det förutsättningar för att skattebetalarna ska kunna få tillbaka insatsen. Redan dagens aktiekurs är betydligt högre än den var då staten gick med i emissionen. Ingen kan heller säga hur mycket staten kunde ha blivit tvungen att ytterligare satsa i Sonera, om Sonera inte hade gått ihop med Telia.

Den finska och den svenska staten har båda förbundit sig till att under de kommande fem åren minska det statliga ägandet i det nya bolaget. På längre sikt kan det ifrågasättas om staten kan och bör vara en företagsägare på den globala marknaden.

Det är viktigt att fusionen inte leder till minskad konkurrens på den finländska marknaden. Då Telia och Sonera har stora statliga ägare är det av särskild betydelse att allt går öppet och rätt till. Affären skall först godkännas av EU-kommissionen. Det är viktigt att samtidigt inse att det också krävs annat än konkurrens för att hålla priserna nere. Telekombranschen har flera osynliga konkurrenshämmande element, som inte heller Sonera och Telia går fria ifrån.

Alla har märkt att det kostar tre gånger mera att ringa från en operatör till en annan än om man ringer till en person med samma operatör - för att inte tala om prisskillnaderna mellan internationella samtal. Detta beror inte på kostnaderna utan på en ny form av elektroniskt monopol, där det på samma territorium kan finnas flera dominerande aktörer, monopolister, en märkvärdig egenhet för den elektroniska världen. För konsumenterna är det viktigt att EU tar i dessa frågor på allvar och monterar ned oskäliga priströsklar mellan operatörerna. I telemarknadslagen som riksdagen godkände för ett år sedan vidtogs åtgärder för att förbättra konkurrensen mellan tredje generations mobiltelefonoperatörer och internetoperatörer. Det är av stor betydelse att regeringen följer upp hur lagen utfaller och överväger behovet av nya steg.

Sonera har varit föremål för mycket publicitet under de gångna åren - positiv lika väl som negativ. Då den gigantiska globala IT-bubblan blåstes upp kunde man för Sonera ha köpt upp Finnair 153 gånger. När året 1999 kommer att skildras i historieböckerna får säkert drivkrafterna bakom teknologisektorns överdrivna förväntningar en specialanalys - och det med all rätt.

Svenska riksdagsgruppen ansåg då börsstegringen var som häftigast att det var riskabelt för staten med en stor ägarandel, men då var då, och nu är nu. Faktum kvarstår att finska staten genom att sälja ut Soneraaktier har kunnat amortera statsskulden betydligt och på det sättet sänka sina ränteutgifter. Den sista utförsäljningen lyckades dessutom pricka in den absoluta börstoppen. Under Soneras nya ledning har det också gjorts flera omprioriteringar som är ägnade att stabilisera bolagets ekonomi igen.

Fusionen med Telia är i dagens läge en bra lösning. Nu är det viktigt att det fusionerade företaget får en stabil och bra ledning och att konsumenterna får fullgod betjäning.

Då staten nu kliver ur den tid då den med egen affärsverksamhet tog ansvar för samhälleliga bastjänster, såsom teletjänsterna i glesbygden, är det nödvändigt att noggrant se upp med att det inte uppstår teknologisk ojämlikhet. Samhället har fortfarande ett intresse och en skyldighet att tillgodose glesbygdens och utsatta befolkningsgruppers behov.

Tillsvidare har marknadens egna drivkraftter gett upphov till ett vältäckande mobiltelefonnät i landet. Kabelnätet är fortfarande viktigt för elektronisk dataöverföring, men det är omöjligt att förutse hur länge och i vilken utsträckning nätet består innan ny teknik kanske tar över. Utvecklingen kan föra med sig teknologi som börsnoterade bolag inte anser vara tillräckligt lönsam i glesbygden. Det får inte gå så att tillgången till egentliga teletjänster koncentreras endast till tätorterna. Medborgarna bör ges tidsenliga förutsättningar att leva och verka oberoende av boningsort.

Detta måste regeringen följa upp. Ett instrument att ta till kunde vara de koncessionskrav som ställs på mobiltelefonoperatörerna. Krav kunde ställas på t.ex. dataöverföringshastigheter och nätets täckning. För trådtelefonverksamhet krävs inte koncessioner. Hur en eventuell indragning av nödvändiga trådtelefontjänster skall kunna motverkas måste lösas på annat sätt.

Fusionen aktualiserar frågor som kräver pragmatiska lösningar. Styrmedlen kan vara andra än direkt statligt ägande. Fusionen måste följas upp med ett vaksamt öga och en beredskap från statens sida att agera för att jämlikheten i samhället skall kunna tryggas.

 

Gruppanförandet hölls av Henrik Lax 4.4.2002.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15