Interpellationsdebatt om den grå ekonomin

27.11.2002 kl. 00:00

 

Den grå ekonomin är en del av den ekonomiska brottsligheten. Verksamheten behöver inte i och för sig vara olaglig, men nationalekonomiskt är det fråga om ekonomisk verksamhet som inte ingår i BNP och som hemlighålles för att undvika skatter och avgifter. Den fiskala brottsligheten är större, eftersom en del av den verksamhet som undanhållits skatt ingår i BNP. Det kan också vara fråga om verksamhet där man drar sig undan andra bestämmelser t.ex. på arbetsskyddets eller hygienens håll. Däremot kan t.ex. inte penningtvätt, konkurssvindel eller smuggling kallas grå ekonomi, utan det är fråga om ren och skär ekonomisk brottslighet där själva aktiviteten är brottslig.

Den grå ekonomin decimerar samhällets skatteintäkter, men snedvrider också konkurrensen mellan företagare och ökar ojämlikheten i samhället. Den är därför skadlig och moraliskt destruktiv och problemen accentueras i den mån vår beskattning av varor och tjänster är strängare än motsvarande inom EU.

Regeringen har med kraft ingripit i den grå ekonomin och den ekonomiska brottsligheten i allmänhet redan utgående från regeringsprogrammet. Statsrådet har i flera repriser förnyat sitt principbeslut om minskande av den grå ekonomin och den ekonomiska brottsligheten. Det senaste omfattar perioden 2002 - 2005 som också borde vara bekant för den del av oppositionen som suttit med i regeringen i sju år.

När oppositionen ställer frågan om vad regeringen tänker göra för att bekämpa den grå ekonomin kunde man lika väl ha gjort det i form av ett skriftligt spörsmål. Ämnet är inte särskilt väl valt för en förtroendefråga som borde sikta till att störta regeringen. Interpellationen utnyttjas nu inför valet för att väljarna skall tro att oppositionen hittat på någon lösning på den ekonomiska brottsligheten.

Den som suttit med i regeringen fram till helt nyligen borde känna till regeringens strategi och beslut om att utveckla myndighetssamarbetet för denna typ av brottsbekämpande. De vakanser och tjänster som behövs kommer att bli ordinariebesatta och fungera som en del av myndigheternas grundverksamhet. Eftersom all myndighetsutövning bör baseras på lagstiftning och riksdagens övervakning kunde man överväga att anta en lag om att grunda en särskild enhet för att koordinera bekämpandet av den gråa ekonomin. I statsbudgeten har medel upptagits för de specialåtgärder och de kostnader som brottsbekämpandet medför. Både åklagarmyndigheterna och polisen har fått stärkta resurser på området. Samtidigt har näringslivet på frivillig väg gått inför en rad strukturella förändringar som ökat självkontrollen och säkerheten inom branscherna.

Det finns ekonomiska brottslingar och skojare i alla samhällen, en del rör sig på laglighetens grå gränsområden och utnyttjar skatteparadis och konkurslagstiftningens möjligheter, andra smiter från skatter och lagstadgade förpliktelser. I många länder är myndigheternas korruption ett allvarligt hinder för ekonomisk utveckling och stabilitet. Detta problem är vi befriade från. Vårt samhälle har den lägsta korruptionen i världen och då den påträffas kan den bestraffas och utrotas. Särskilt viktigt är att det i ministerier och deras olika ämbetsverk, samt i affärsverken, noga kan skiljas på myndighetsutövandets roll och ekonomisk verksamhet.

Genom lagstiftning har en rad preventiva åtgärder genomförts. Företagssignum har införts som gör det lättare för myndigheter att kontrollera företagen i olika avseenden genom informationsutbyte. Bestämmelserna om revisorernas och finansinspektionens uppgifter har reformerats och internationella bokslutsrekommendationer har tagits i bruk för offentligt noterade bolag.

Interpellanterna angriper särskilt systemet med förvaltningsregister för utländska investerare i finländska värdepapper. De utländska ägarna som upptecknas i sådant register förblir ansiktslösa kunder bakom den bank som förvaltar investeringarna. Våra myndigheter känner inte till vilka de egentliga ägarna är bakom de nätverk och utländska banker som antecknas som kunder i ett förvaltningsregister. T.ex. räntor och dividender betalas som klumpsummor till dessa förvaltare som sedan fördelar medlen till de verkliga ägarna. Genom att vara kund i en utländsk bank eller via företag i ett skatteparadis kan även finländare göra affärer på Helsingfors-börsen utan att detta kommer till myndigheternas kännedom. Beskattningen av eventuella vinster blir då helt beroende av aktörernas samvete i skattedeklarationen. Både skattestyrelsen och finansinspektionen jobbar med att få information och s.k. årsanmälan av utländska mäklare på Helsingfors-börsen. Därigenom finns det vissa möjligheter att hålla kontroll på vem som gör affärer via utländska mäklare. Det är viktigt att sådana internationella deklareringssystem utvecklas som garanterar myndigheternas behov av information och möjlighet att övervaka eventuella insider-affärer.

I EU:s uppskattning om den grå ekonomin hör de skandinaviska länderna till den bästa gruppen med låg ekonomisk brottslighet. När det i den gröna interpellationen hävdas att den grå ekonomin kan stiga till 20 % av BNP glömmer man att nämna att den i Finland beräknas röra sig kring 4 %, men redan detta orsakar visserligen ett skattebortfall om två miljarder euro. Skattestyrelsens utredningar visar att den ekonomiska brottsligheten avtagit under högkonjunkturen åren 1995 - 2001. Detta kan delvis bero på att rättsprocesser om tidigare uppdagade stora brottshärvor binder utredningsresurser och granskningspersonal.

En orsak till denna typ av brott är vår höga skattegrad och särskilt de höga marginalskatterna som lockar både arbetstagare och arbetsgivare till svartjobb. Också byråkratin och det ansvar som binder arbetsgivarna är så omfattande att det kan bidra till en grå ekonomi på arbetsmarknaden. Det är helt riktigt t.ex. att byggnadsbranschen belastas av en stor grå ekonomi. Den torde särskilt florera hos underleverantörer till storbyggen samt vid byggande av småhus och fritidshus och vid reparationsarbeten utförda i hushållen. Där kan den av interpellanterna föreslagna elektroniska kontrollen knappast tillämpas. Grå ekonomi förekommer även i viss utsträckning inom restaurang- och transportbranscherna, inom vissa delar av service-sektorn, samt i form av dubbelfakturering i utrikeshandeln. I det sist nämnda fallet utnyttjas företag i s.k. skatteparadis, till vilka en del av köpeskillingen betalas. För bekämpningen av sådana brott inom utrikeshandeln krävs internationellt samarbete mellan tullmyndigheterna. Finland är mycket aktivt på denna punkt både inom OECD och EU. Härvid torde interpellanterna inte ha något att anmärka.

Svenska riksdagsgruppen anser därför att sådana administrativa hinder som ställer sig problematiska för småföretagare bör avlägsnas och byråkratin i anslutning till företagande lättas. Betalning och anmälan av företagaravgifter bör kraftigt förenklas t.ex. så att man via internet kan betala samtliga utgifter på en gång till ett skattekonto. Banker, försäkringsbolag och skattemyndigheter bör snabbt utveckla ett sådant system. Småföretag borde få en längre s.k. övervakningsperiod för mervärdesskatt och arbetsgivaravgifter. Just nu måste småföretagare redovisa för momsen månatligen, medan en redovisning per kvartal skulle vara mer ändamålsenlig. Svenska riksdagsgruppen anser att alla de åtgärder som preventivt kan motverka en grå ekonomi, inklusive strävan att sänka skattegraden, bör framstå som ett viktigt mål för vårt samhälle. Det är centralt för alla ärliga företagare och skattebetalande medborgare att den grå ekonomin bekämpas aktivt och ytterligare minskas genom lagstiftning och andra preventiva åtgärder från statsmakten sida.

Vi förenar oss med förslaget om enkel övergång till dagordningen.

Ola Rosendahl höll gruppanförandet 27.11.2002

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15