Statsministerns upplysning om regeringens politik 2005

10.02.2005 kl. 00:00

 

 
Ett tack till statsministern för hans redovisning över regeringens tyngdpunktsområden för denna vår. Statsministern är inne på rätt väg, men vi inom Svenska riksdagsgruppen vill ytterligare understryka några punkter.
Svenska riksdagsgruppen är nöjd med de skattepolitiska beslut som riksdagens godkände i höstas. Efter att vi nu kunnat sänka företagsskatten, inkomstskatterna, slopat förmögenhetsskatten och även fått till stånd ett konkurrenskraftigt sjöfartspaket anser vi att skattepolitiken till stora delar är skött för en tid framåt.

Det enda som kvarstår är arbetsgivarkostnaderna samt en reform av arvs- och gåvoskatten. Den senare blev igen aktuell i samband med Tsunami-katastrofen då många barn blev föräldralösa. Utöver detta gäller det nu att koncentrera sig på andra frågor för att förbättra vårt välstånd.

Fastän Finlands utbildningssystem rankas bland de bästa i världen måste vi erkänna att vi har en del problem.
 En femtedel av eleverna i grundskolan uppnår inte inlärningsmålen.
 Upp till 15 procent av dem som går ut grundskolan varje år får aldrig någon andrastadieutbildning.
 En fjärdedel av dem som går ut grundskolan eller gymnasiet får ingen yrkes-kompetens.

Det är också dags att noggrant analysera hur väl vår andrastadie- och högskoleutbildning skapar rätt mervärde i praktiken. Motsvarar vår yrkesutbildning arbetsmarknadens krav då det gäller innehåll eller mängd? Samma analys måste göras för högsko-lornas del. Vi kan inte i längden utveckla yrkeshögskolorna på bekostnad av vetenskapshögskolorna. Vår framtida konkurrenskraft är beroende av starka spetsenheter och universitet som kan utveckla nya nyckelbranscher i landet.
Arbetsmarknaden är i ett brytningsskede. Det försvinner fler personer från arbetslivet än vad som kommer in i form av unga utbildade. Vi har inte råd att tappa en enda arbetsför människa. Därför måste vi finjustera vårt utbildningssystem, satsa mer på utbildningens innehåll samt stärka studiehandledningen.

I den globaliseringsrapport som statsministern beställde ifjol finns ett hundratal åt-gärdsförslag för att förbättra och stärka Finlands internationella position. Flera av för-slagen gäller forskning och tillämpning. Finland satsar rätt bra på forskning och pro-duktutveckling – men vi är dåliga att utveckla nya produkter. Man kan säga att vi är bra på att omvandla pengar till forskning – men dåliga på att omvandla forskning till pengar.
Det är ytterst viktigt att regeringen direkt förverkligar de förslag som Brunila-gruppen förde fram. Det är positivt att regeringen redan förra veckan påbörjat dessa reformer.

Landets framtidsfrågor handlar inte enbart om kunskap, pengar och effektivitet. De handlar också om livskvalitet och livskraft. Alla kan inte leva för sitt arbete. De flesta arbetar för att kunna bekosta sitt privat- och familjeliv. Dessa två delar måste ligga i balans.
För att dagens arbetsföra befolkning skall orka längre i arbetslivet krävs att de får tid att ladda sina krafter i familjelivet. Vi har redan tagit flera små steg under denna reger-ingsperiod inom familjepolitiken, men den viktigaste biten kvarstår; en mer rättvis för-delning av föräldraledighetens kostnader mellan båda föräldrarnas arbetsgivare. Vi förväntar oss att regeringen driver denna fråga.

Inom vår riksdagsgrupp har vi med tillfredsställelse noterat att den planerade lagen och tvångssamarbete mellan kommunerna i huvudstadsregionen inte finns medtagen på regeringens lista. Det är bra så. Den dag vi här i riksdagen börjar - genom lag - tvinga kommuner att samarbeta med av oss utvalda partners har vi kommit mycket – mycket – långt från andan i den kommunala självbestämmanderätten.

Jag vill slutligen lyfta fram en proposition som regeringen har för avsikt att avlåta till riksdagen i vår. Det gäller reformen av lagen om offentlig upphandling. Nuvarande lag har vållat flera problem för kommuninvånarna då kommunerna inte uppställt tillräckliga kvalitetskrav av de privata serviceproducenterna gällande språkservice. Därför anser vi att språket borde noteras som ett kvalitetskrav i den nya lagen så att kommunernas skyldighet att leva upp till de språkliga förpliktelserna klargörs.

Pehr Löv 10.2.2005

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00