Responsdebatt om regeringens budgetramar 2006-2010

26.04.2005 kl. 00:00

 

 
Regeringens budgetramar kan bemötas med både beröm och med kritik. Det är för det första bra att regeringen håller fast vid de budgetramar som man kom överens om vid regeringsbildningen. Trots att vi har levt i en högkonjunktur de senaste åren är det fortfarande viktigt med tanke på samhällsekonomins trovärdighet att statshushållningen hålls stram. Till denna del är regeringens ramar ansvarsfulla.

Budgetramarna är nästan mera ett styrmedel än en budgetbok, och det är bra att regeringen redan nu ger klara signaler till förvaltningen att inte förvänta sig stora utgiftsökningar. Däremot kan man fråga sig till vilket pris och med vilka metoder man hållit sig inom ramarna. Regeringens proposition innehåller en hel del omfördelningar och nedskärningar som vid en närmare analys framstår nästan som kosmetiska.

Redan inför regeringens behandling av budgetramarna meddelade Svenska riksdagsgruppen att vi hellre ser att man avstår från nya satsningar än att man skär ned i redan överenskomna program. Tyvärr valde regeringen att gå in på en annan linje. Det har väckt en del – kanske i viss mån onödig – oro. Oron har också märkts i finansutskottets behandling.
De föreslagna nedskärningarna kan - som sagt - påstås vara kosmetiska, men det finns ändå skäl att understryka några av finansutskottets kritiska ställningstaganden.

Kommunernas ekonomiska situation ser fortfarande svår ut, trots de ökade stöd regeringen redan fattat beslut om. Utmaningarna att förbättra hälsovården för alla invånare kvarstår. Regeringen beräknar att upp till 75 miljoner kan skäras bort från hälsovårdspaketet eftersom kommunerna inte ansökt om dessa resurser. Jag anser att detta är att blunda för de egentliga problemen och att signalera att målsättningarna inte är prioriterade. Hälsovårdsprojektet utgick ifrån att det kostar 700 miljoner att få social- och hälsovården på rätt nivå. Regeringen bör alltså fortfarande eftersträva att nå det målet. Därför borde man nu istället söka nya modeller för att uppmuntra kommunerna att utnyttja hälsovårdsprojektets medel och föra reformarbetet målmedvetet vidare. Det tar tid att genomföra förändringar i verksamheter. Det vore ett stort misstag att igen skapa nya program av en ny regering (underförstått att de gamla inte duger) istället för att stärka det arbete som trots allt kommit väl igång.

Finansutskottet har ägnat stor uppmärksamhet på infrastrukturen. Vi har fått många oroväckande rapporter och forskningar som tyder på att Finlands egendom börjar förfalla i en allt för snabb takt. Riksdagens krav om ökad finansiering har inte synts i regeringens budgetförslag. Utskottet anser därför att regeringen ger väg- och bannätet mer budgetmedel så snabbt som möjligt.

Vi kommer inte ifrån att sysselsättningen fortfarande är vårt lands största problem. Löser vi upp arbetslösheten, löser vi samtidigt de flesta andra knutar.
Inom Svenska riksdagsgruppen har vi under hela regeringsperioden efterlyst ett skattepaket för att öka sysselsättningen i de arbetsintensiva branscherna. Tillsvidare har ingen duglig modell hittats. Vi anser att regeringen gjorde klokt i att inte godkänna någon halvdan modell i mars, utan valde att fortsätta utredningsarbetet med målet att hitta en modell som företagarna faktiskt vill ha!
Det verkar klart att det sk. låglönepaketet kräver en satsning på fyra- till femhundra-miljoner euro för att ge någon effekt överhuvudtaget. Hittar man inte dessa medel är det lika bra att låta bli.
Svenska riksdagsgruppen vill ändå understryka att det finns andra modeller. Bästa alternativet verkar då vara en sänkt fpa-avgift för arbetsgivarna.

Svenska riksdagsgruppen har också tidigare fört fram att ensamföretagare borde uppmuntras till att anställa sin första medarbetare. Hälften av landets 230,000 före-tagare är ensamföretagare. Då en stor del av dem går i pension de närmaste åren försvinner dessa arbetsplatser. Därför borde dessa nu uppmuntras att hitta en efter-trädare. Här ligger en potential på tiotusentals arbetsplatser!

I Svenska riksdagsgruppen har vi också tidigare hört till dem som talat varmt för utnyttjandet av hushållsavdraget. Studier bekräftar nu det vi hela tiden vetat; att det ligger en betydande sysselsättningspotential i hemmen. Antalet hushåll som utnyttjat avdraget har fördubblats mellan 2001 och 2003. Vart sjätte hushåll beräknas vara potentiella användare av hushållsavdraget de kommande åren. Systemet beräknas ha skapat 4000 nya arbetsplatser. Men det har främst varit fråga om renoveringsar-beten, medan servicetjänsterna fortfarande är på låg nivå. Genom att stöda utnyttjandet av service kunde hushållsavdraget skapa ännu fler arbetsplatser – speciellt inom vården. Därför anser vi att man borde få avdragsrätt för service över generationsgränserna åt olika håll. Det borde även vara avdragsgillt för föräldrar eller farfö-räldrar att köpa service för att avlasta barnfamiljens vardag eller för nära anhörig som tex pga handikapp behöver hjälp i hemmet.
---
Sjöfarten hör kanske inte till våra största sysselsättande branscher i landet, men de hör till nyckelbranscherna för vår exportmarknad. De finländska rederierna har i många år fått kämpa med sämre villkor än våra grannar och värsta konkurrenter. Under tiden som regeringen beslöt om det senaste sjöfartspaketet, har våra europe-iska konkurrenter igen fått nya fördelar av sina regeringar.
Finansutskottet vill nu varna för att utflaggningen av Finlands handelsflotta börjar bli en säkerhetsrisk för landet. Ett land med lång kust och som är helt beroende av export kan inte se sina fartyg flagga ut till grannländerna. Svenska riksdagsgruppen stöder därför starkt utskottets krav om att regeringen omedelbart ser över rederiernas verksamhetsförutsättningar i Finland.

Svenska riksdagsgruppen utryckte redan i remisstalet sin besvikelse över den lilla nedskärning i biståndsanslagen som regeringen föreslog. Nedskärningen är liten mätt i euro, med den är stor politiskt. Det svårt att se att regeringen skulle klara av att nå målet på 0,44 procent av BNP år 2007. Finansutskottet förutsätter därför att regeringen tydligt förbinder sig att i höstens budgetförslag styra biståndspolitiken tillbaka på regeringsprogrammets kurs.

Eva Biaudet höll gruppanförandet 26.4.2005

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15