Det enda nu expanderande passagerarrederiet på Östersjön är estniska Tallink. De har ständigt ökat sin flotta med nybeställningar och har nu igen bokat in 4 nya fartyg, medan finländska rederier inte ser lönsamhet i nyinvesteringar under finsk flagga. Orsaken till detta är att den finska skattelagstiftningen i förhållande till övriga EU-länder inte är konkurrenskraftig för vår sjöfartsnärings del.
Svenska riksdagsgruppen kommer därför under hösten att arbeta för följande förbättringar:
1. Vi föreslår ett omedelbart införande av rätt till anskaffningsreserveringar för nybeställningar, återanskaffningar, anskaffningar av högklassigt begagnat tonnage och för uppgradering av fartyg. Rätten till sådana reserveringar skall inkludera alla inkomster inom sjöfarten inom ramen för EU:s regelverk.
2. Det ”nettolönesystem” som gäller från 2005 till 2009 bör få en fortsättning.
3. Handels- och industriministeriets finansierings- och garantisystem bör anpassas även till sjöfartens behov.
4. Den förnyade farledsskatten (tidigare farledsavgiften) som skall föreläggas riksdagen i höst måste fortsättningsvis premiera isklassificeringen så att den förblir grunden för farledsskattens nivå.
5. Man bör utreda om ett parallellregister kan fungera på Åland.
6. EU:s närsjöfartspolitik (Short Sea Shipping) ger stora utvecklingsmöjligheter för finsk sjöfart. Riksdagsgruppen anser att dessa bör utnyttjas bättre.