Interpellationsdebatt om kollektivtrafikens utveckling

18.10.2005 kl. 00:00

 

 
Det är ingen hemlighet att finansieringen av infrastrukturen och landets huvudleder är osäker. Detta bekräftas inte minst av riksdagen själv, som ägnat mycket tid och energi åt just väg- och bansatsningarna i de senaste budgetbehandlingarna.

Att anklaga regeringen Vanhanen för att ha kört ned infrastrukturen i landet är en sanning med modifikation. Det är sant att resurserna till kollektivtrafiken är otillräckliga för att kunna upprätthålla den på den tidigare nivån. Men samtidigt måste oppositionen erkänna att det inte i längden går att hålla kvar precis samma nät av bussturer om glesbygden fortsätter att avfolkas. Vi vill ändå påminna om att 13 miljoner euro reserveras för väg- och bannätet samt kollektivtrafiken. Regeringen har med flera åtgärder försökt utveckla kollektivtrafiken och transporter på glesbygden i en situation med minskad passagerarmängd. Även vägnätets skick måste hållas på en god nivå.

Interpellanterna har fullständigt rätt i att trafik på räls är mer miljövänligt är transport på hjul. Men kritiken mot regeringens investeringspolitik är inte helt rättvis med tanke på att regeringen nu föreslår större satsningar på bannätet än på vägnätet om man jämför antalet kilometer.

Finland genomgår nu en omfattande strukturomvandling. Rättare sagt är det den finländska befolkningens åldersstruktur som förändras. Årsklasserna i skolorna blir mindre och skolor måste stängas. Samtidigt minskar befolkningen på landsbygden då arbetsplatserna och familjerna flyttar till städerna. Detta har också lett till att serviceutbudet har glesnat, då post, banker och butiker har försvunnit. Svenska riksdagsgruppen anser att alla som vill skall kunna bo kvar på landsbygden och vi har därför alltid talat för satsningar på landsbygdsnäringar och servicen på glesbygden. Dessvärre har urbaniseringstrenden ännu inte svängt.

Som i alla andra serviceformer måste man även inom kollektivtrafiken se till att kundunderlaget är på en tillräcklig nivå. Jag vill ändå i samma andetag understryka att samhällets uppgift är att stöda just sådana tjänster som ingen annan aktör vill erbjuda på grund av svag lönsamhet. Men vi måste ändå vara eniga om att förskjutningar bland användarna måste, förr eller senare, synas i det finansiella stödet.

Det är bra att riksdagen nu diskuterar dessa problem som hänger ihop med den pågående strukturomvandlingen. Gröna förbundet koncentrerar en stor del av sin interpellationstext på kommunikationerna på landsbygden. Jag hoppas att landsbygden också i fortsättningen finns högt på prioriteringslistan i andra politiska frågor.

Vi vill påtala att en fungerande kollektivtrafik är av stor betydelse också i städerna, inte minst av miljömässiga skäl. Regeringens beslut att stöda arbetsresor som görs med kollektivtrafik är välkommet och förhoppningsvis kommer det att fungera som ett incitament för att göra kollektivtrafiken mera lockande och bryta den nedåtgående trenden i huvudstadsregionen. Denna förmån har diskuterats i åratal och vi är nöjda över att lagförslaget nu har kommit till riksdagen. Kollektivtrafiken i huvudstadsregionen får inte statsstöd, så detta är en märkbar förbättring.

Användningen av kollektivtrafik är - tyvärr - fortfarande en könsfråga. Förenklat kan man säga att kvinnorna åker buss och tåg, medan bilfilerna fylls av bilar med ensamma män. Frågan lyder; hur skall vi få männen att byta till kollektivt?
Den stereotypa mannens svar är enkelt: Det skall gå snabbt och vara relativt billigt. Det behövs alltså fler filer för bussar som gör resan betydligt snabbare.

I remissdebatten om budgeten lät Svenska riksdagsgruppen förstå att vi inte är helt nöjda med regeringens förslag till plan för trafiksatsningar för det kommande året. Vi är oroade för att regeringen föreslår lägre stöd för förbindelsebåtarna i skärgården. Riksdagen valde ifjol att skjuta till medel, men tillägget finns inte med i nästa års förslag. Det är något som finansutskottet måste se närmare på.

De alternativa energiformerna inom trafiken har äntligen fått ett lyft i samhällsdebatten. Frågan blir aktuell på allvar då regeringens energi- och klimatredogörelse kommer till riksdagen i november. Flera länder – däribland Sverige – har aktivt främjat användningen av etanol som bränsle. Här i Finland är vi långt efter, men nu utlovar regeringen en förbättring.
Regeringen kommer att tillsätta en grupp för att se över användandet av biobränslen i trafiken. Gruppen skall utarbeta förslag för hur Finland kunde nå upp till EU-direktivens krav på att bioenergi skall utgöra 5,75 procent av trafikbränslen. Det är viktigt att också vi i Finland aktivt verkar för ibruktagande av miljövänligare bränslen och teknologier.

Interpellanterna räknar upp en lång lista på infrasatsningar som man vill se förverkligade. Flera av dem har man spekulerat om i årtionden men de har ändå inte fått politiskt stöd. Det är förvånande att Gröna förbundet kräver att ELSA banan skall förverkligas. Svenska riksdagsgruppen anser det inte aktuellt med en ny järnvägsförbindelse från Esbo till Lojo som dels skulle kräva en exploatering av skog och mark och dels skulle innebära en kraftig utbyggnad av bosättningen i huvudstadsregionens mest perifera områden. Detta skulle stå i strid med en ekologiskt hållbar utveckling. Vi anser det ekonomiskt klokare att hålla kustbanan i gott skick och vi vill påskynda elektrifieringen av järnvägen mellan Hangö och Hyvinge.

Oppositionen har den här gången lyft fram en viktig och svår fråga. Som jag konstaterade redan i inledningen, kan skulden för flyttningsrörelsen till tätorterna och det minskande befolkningsunderlaget i glesbygden inte läggas på denna regering. Denna flyttningsrörelse pågår i hela Europa. Vi hävdar ändå att regeringen gör sitt yttersta att bevara och utveckla en fungerande service, inklusive kollektivtrafik, på glesbygden. Också här i riksdagen kommer vi att noga se över effekterna av de minskade anslagen och göra våra trafikpolitiska avvägningar. Vi föreslår därför en enkel övergång till dagordningen.

Pehr Löv höll gruppanförandet 18.10.2005

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30