Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

14.03.2006 kl. 00:00
Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.

Man kan ändå inte påstå att de nya EU-länderna inte skulle ha haft en stor inverkan på arbetsmarknaden inom EU. England har tagit emot över 200.000 arbetstagare medan Irland det första året fick 83.000 arbetare. Däremot kan man inte se någon topp i sysselsättningssiffrorna i Sverige som också lät bli att införa någon övergångsperiod. Förklaringen är enkel. Folk flyttade till de brittiska öarna för att där fanns ett behov av arbetskraft och man kan språket som talas där. Trots krav på registrering kan det dock finnas mörkertal i dessa siffror.

Det som vi borde vara mer oroade över är att en hel generation lämnat Lettland och Litauen för ett nytt liv på de brittiska öarna. Man beräknar att 5-10 % av Lettlands arbetsföra befolkning jobbar på Irland och att 100 000 litauer sökt sig till annat land. Visserligen skickar många hem en del av sin förtjänst, men hur san-nolikt är det att de flyttar hem tillbaka? Vi vet hur det gick med de finländare som flyttade till Sverige på 1960- och 1970-talen. Och vi vet också att socialskyddet i rikare länder gör det i praktiken omöjligt för många tidigare emigranter att återvända hem ens efter avslutat aktivt liv – se bara på många Sverigefinlän-dares situation.

I takt med att arbetskraften faktiskt blir rörligare i Europa – pga de incentiv som de stora skillnaderna i lön innebär, kommer det också att finnas ett ännu starkare behov av att koordinera pensionsreglerna. Det finns alla skäl att EU skulle skärpa sig på denna punkt och försöka komma från ord till gärning. Samordning måste kunna ske så att ingen medborgare faller emellan.

Trots att vi kämpar med höga arbetslöshetssiffror och att många gamla bruksorter fått möta dråpslag efter dråpslag i form av besked om nedläggningar de senaste veckorna; jag tänker t.ex. på hur Finlands äldsta bruksorter som Fiskars och Billnäs drabbats hårt de senaste veckorna genom bl.a. Styrias besked att lägga ned produktionen - kommer vi inte ifrån det faktum att det råder arbetskraftsbrist inom några sektorer. Enligt en gallup som näringslivet gjort säger nio procent av företagen att bristen på arbetskraft är ett hinder för deras utvidgning.

Ironiskt nog, har övergångstiderna medfört ökad byråkrati för arbetskraftsinvandring samtidigt som den politiska majoriteten insett det vi i sfp sagt för länge sedan: det behövs en invandring i vårt land för att den ekonomiska aktiviteten ej ska avta. Regeringen har också godkänt ett invandringspolitiskt åtgärdspaket. Bra så.

Övergångsreglerna skapade absurda situationer. En företagsledare som idag har en arbetssökande est i stolen framför sig kan få vänta upp till tio veckor innan esten får börja arbeta. Därför är regeringens beslut att slopa övergångstiderna det enda rätta.

Den nya trenden i våra arbetskraftspolitiska ställningsstaganden är att vi ska skilja mellan arbetskraftsrelaterad invandring och asylsökande. Men det finns nog beröringspunkter: varför låter inte våra myndigheter en flyktingfamilj stanna i landet fast far i huset t.o.m. har två arbetsplatser. Nej – det beaktas inte; utvisning ska ske för att det inte påvisats att familjen har behov av skydd ! Och samtidigt har vi här en familj som an-passat sig till det finländska samhället och lärt sig någondera av våra språk !
Det måste bli ett slut på det att rädslan för flyktingar hindrar en klok och praktisk invandringspolitik.

Reilujen markkinoiden toiminnan kannalta oli hyvä että työministeriö ja työmarkkinajärjestöt pääsivät perjantaina yksimielisyyteen siitä, mitä asioita yrityksen on selvitettävä käyttäessään ulkopuolista työvoimaa. Ta-voitteena on taata, että alihankinta- ja vuokratyöfirmat hoitavat omat velvoitteensa ja noudattavat työehtoja.
Muun muassa vero- ja eläkemaksuja koskevien taustaselvitysten antaminen olisi ensisijaisesti alihankkijan tai vuokrafirman vastuulla. Jos selvityksiä ei kuulu, tilaajayrityksen tehtävänä olisi pyytää niitä. Tämä linjaus myös noudattaa sitä mitä voimme odottaa kun hankintalainsäädäntöä uudistetaan uusien direktiivien mukaisesti.

Tyvärr finns det tecken på att utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden matchar varandra dåligt. De hot om uppsägningar och nedläggningar som vi just fått, kan i många fall inte motarbetas om inte arbetstagarna är villiga att pendla från sina hemorter till delar av landet där det nu finns jobb, kanske i en annan bransch.

Vi har i årtionden gett våra unga en bild av att gymnasieutbildning med tillhörande vidarestudier är det bästa receptet för personlig utveckling och framgång. Det stämmer inte längre. En statsvetare kan idag ha problem att klara av studielån och även ekonomerna får lov att nöja sig med ganska låga ingångslöner då de kommer in på arbetsmarknaden. En akademiker som kommer in i spiralen med sysselsättningsarbeten har ytterst svårt att få jobb som motsvarar utbildningen. Många är de akademiskt arbetslösa som under depressionen på 1990-talet föll i överutbildningsfällan och än i dag har svårt att få jobb.

Däremot råder det på många ställen brist på timmermän, murare eller rörmokare.
Finland måste se till att vi utbildar mera yrkeskunnigt folk. Då förmedlingsfirmor förmedlar tyska plåtslagare till Finland finns det orsak att slå larm.

Dessvärre kommer inte våra egna utbildningsvolymer att räcka. Vi behöver hjälp från utlandet. Som jag sade fungerar utlänningslagen nu som en effektiv spärr mot att tillgodose industrins men framför allt servi-cebranschens arbetskraftsbehov. En del problem har vi redan fått lösta, som t.ex. slopade visumkrav för i Finland utexaminerade utlänningar. Men många förbättringar kvarstår.

EU:s finansministrar kunde för någon månad sedan äntligen enas om att temporärt sänka mervärdesskatten för vissa små serviceföretag från 22 till 8 procent. Inom Svenska riksdagsgruppen utgår vi ifrån att regeringen omedelbart tar tag i denna chans att stimulera sysselsättningen. Då priset som kunden betalar sjunker, ökar också efterfrågan. På det sättet kommer man enligt beräkningarna att kunna skapa tusentals nya arbetsplatser.

Samarbetet inom den europeiska unionen behöver en permanent plattform. Ratificeringsprocessen tog en time-out ifjol. Pausen var säkert nödvändig men den får inte bli evig. Nu är det dags att ta i problemet igen. Finland har under detta år en chans att sätta agendan och skissa en vägkarta. Som ordförandeland bör Finland föregå med gott exempel. Jag vill därför upprepa Svenska riksdagsgruppens uttalade åsikt om att Finland bör ratificera det grundläggande fördraget redan denna vår. Regeringen bör stå fast vid sin ståndpunkt att fördraget skulle innebära en förbättring i förhållande till nuläget – och den misstro som nu tillåtits blomstra upp gentemot EU skall inte fördunkla bilden. Det är dags för regeringen att visa ledarskap och för oss att anta en klar tidtabell för behandlingen av fördraget.

Astrid Thors höll gruppanförandet 14.3.2006

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00