Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

14.03.2006 kl. 00:00
Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.

Man kan ändå inte påstå att de nya EU-länderna inte skulle ha haft en stor inverkan på arbetsmarknaden inom EU. England har tagit emot över 200.000 arbetstagare medan Irland det första året fick 83.000 arbetare. Däremot kan man inte se någon topp i sysselsättningssiffrorna i Sverige som också lät bli att införa någon övergångsperiod. Förklaringen är enkel. Folk flyttade till de brittiska öarna för att där fanns ett behov av arbetskraft och man kan språket som talas där. Trots krav på registrering kan det dock finnas mörkertal i dessa siffror.

Det som vi borde vara mer oroade över är att en hel generation lämnat Lettland och Litauen för ett nytt liv på de brittiska öarna. Man beräknar att 5-10 % av Lettlands arbetsföra befolkning jobbar på Irland och att 100 000 litauer sökt sig till annat land. Visserligen skickar många hem en del av sin förtjänst, men hur san-nolikt är det att de flyttar hem tillbaka? Vi vet hur det gick med de finländare som flyttade till Sverige på 1960- och 1970-talen. Och vi vet också att socialskyddet i rikare länder gör det i praktiken omöjligt för många tidigare emigranter att återvända hem ens efter avslutat aktivt liv – se bara på många Sverigefinlän-dares situation.

I takt med att arbetskraften faktiskt blir rörligare i Europa – pga de incentiv som de stora skillnaderna i lön innebär, kommer det också att finnas ett ännu starkare behov av att koordinera pensionsreglerna. Det finns alla skäl att EU skulle skärpa sig på denna punkt och försöka komma från ord till gärning. Samordning måste kunna ske så att ingen medborgare faller emellan.

Trots att vi kämpar med höga arbetslöshetssiffror och att många gamla bruksorter fått möta dråpslag efter dråpslag i form av besked om nedläggningar de senaste veckorna; jag tänker t.ex. på hur Finlands äldsta bruksorter som Fiskars och Billnäs drabbats hårt de senaste veckorna genom bl.a. Styrias besked att lägga ned produktionen - kommer vi inte ifrån det faktum att det råder arbetskraftsbrist inom några sektorer. Enligt en gallup som näringslivet gjort säger nio procent av företagen att bristen på arbetskraft är ett hinder för deras utvidgning.

Ironiskt nog, har övergångstiderna medfört ökad byråkrati för arbetskraftsinvandring samtidigt som den politiska majoriteten insett det vi i sfp sagt för länge sedan: det behövs en invandring i vårt land för att den ekonomiska aktiviteten ej ska avta. Regeringen har också godkänt ett invandringspolitiskt åtgärdspaket. Bra så.

Övergångsreglerna skapade absurda situationer. En företagsledare som idag har en arbetssökande est i stolen framför sig kan få vänta upp till tio veckor innan esten får börja arbeta. Därför är regeringens beslut att slopa övergångstiderna det enda rätta.

Den nya trenden i våra arbetskraftspolitiska ställningsstaganden är att vi ska skilja mellan arbetskraftsrelaterad invandring och asylsökande. Men det finns nog beröringspunkter: varför låter inte våra myndigheter en flyktingfamilj stanna i landet fast far i huset t.o.m. har två arbetsplatser. Nej – det beaktas inte; utvisning ska ske för att det inte påvisats att familjen har behov av skydd ! Och samtidigt har vi här en familj som an-passat sig till det finländska samhället och lärt sig någondera av våra språk !
Det måste bli ett slut på det att rädslan för flyktingar hindrar en klok och praktisk invandringspolitik.

Reilujen markkinoiden toiminnan kannalta oli hyvä että työministeriö ja työmarkkinajärjestöt pääsivät perjantaina yksimielisyyteen siitä, mitä asioita yrityksen on selvitettävä käyttäessään ulkopuolista työvoimaa. Ta-voitteena on taata, että alihankinta- ja vuokratyöfirmat hoitavat omat velvoitteensa ja noudattavat työehtoja.
Muun muassa vero- ja eläkemaksuja koskevien taustaselvitysten antaminen olisi ensisijaisesti alihankkijan tai vuokrafirman vastuulla. Jos selvityksiä ei kuulu, tilaajayrityksen tehtävänä olisi pyytää niitä. Tämä linjaus myös noudattaa sitä mitä voimme odottaa kun hankintalainsäädäntöä uudistetaan uusien direktiivien mukaisesti.

Tyvärr finns det tecken på att utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden matchar varandra dåligt. De hot om uppsägningar och nedläggningar som vi just fått, kan i många fall inte motarbetas om inte arbetstagarna är villiga att pendla från sina hemorter till delar av landet där det nu finns jobb, kanske i en annan bransch.

Vi har i årtionden gett våra unga en bild av att gymnasieutbildning med tillhörande vidarestudier är det bästa receptet för personlig utveckling och framgång. Det stämmer inte längre. En statsvetare kan idag ha problem att klara av studielån och även ekonomerna får lov att nöja sig med ganska låga ingångslöner då de kommer in på arbetsmarknaden. En akademiker som kommer in i spiralen med sysselsättningsarbeten har ytterst svårt att få jobb som motsvarar utbildningen. Många är de akademiskt arbetslösa som under depressionen på 1990-talet föll i överutbildningsfällan och än i dag har svårt att få jobb.

Däremot råder det på många ställen brist på timmermän, murare eller rörmokare.
Finland måste se till att vi utbildar mera yrkeskunnigt folk. Då förmedlingsfirmor förmedlar tyska plåtslagare till Finland finns det orsak att slå larm.

Dessvärre kommer inte våra egna utbildningsvolymer att räcka. Vi behöver hjälp från utlandet. Som jag sade fungerar utlänningslagen nu som en effektiv spärr mot att tillgodose industrins men framför allt servi-cebranschens arbetskraftsbehov. En del problem har vi redan fått lösta, som t.ex. slopade visumkrav för i Finland utexaminerade utlänningar. Men många förbättringar kvarstår.

EU:s finansministrar kunde för någon månad sedan äntligen enas om att temporärt sänka mervärdesskatten för vissa små serviceföretag från 22 till 8 procent. Inom Svenska riksdagsgruppen utgår vi ifrån att regeringen omedelbart tar tag i denna chans att stimulera sysselsättningen. Då priset som kunden betalar sjunker, ökar också efterfrågan. På det sättet kommer man enligt beräkningarna att kunna skapa tusentals nya arbetsplatser.

Samarbetet inom den europeiska unionen behöver en permanent plattform. Ratificeringsprocessen tog en time-out ifjol. Pausen var säkert nödvändig men den får inte bli evig. Nu är det dags att ta i problemet igen. Finland har under detta år en chans att sätta agendan och skissa en vägkarta. Som ordförandeland bör Finland föregå med gott exempel. Jag vill därför upprepa Svenska riksdagsgruppens uttalade åsikt om att Finland bör ratificera det grundläggande fördraget redan denna vår. Regeringen bör stå fast vid sin ståndpunkt att fördraget skulle innebära en förbättring i förhållande till nuläget – och den misstro som nu tillåtits blomstra upp gentemot EU skall inte fördunkla bilden. Det är dags för regeringen att visa ledarskap och för oss att anta en klar tidtabell för behandlingen av fördraget.

Astrid Thors höll gruppanförandet 14.3.2006

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17