Responsdebatt om budgetramarna för åren 2007-2011

15.05.2006 kl. 00:00
Den sittande regeringen har nu presenterat sina sista budgetramar för denna period. Betyget är minst sagt nöjaktigt. För statsfinansernas del måste betyget bli berömligt, sade Eva Biaudet.

Det kan vara på sin plats att påminna om vad regeringskoalitionen lovade göra då den första rambudgeten presenterades för tre år sedan. Regeringen lovade driva en progressiv skattepolitik för att skapa 100.000 arbetsplatser. Med utgiftsposterna på 1,1 miljard ville man höja de familjepolitiska stöden samt ge ett högre stöd till kommunerna än tidigare. Allt detta lovade man göra med en balanserad budget under hela valperioden.

Trots oppositionens tvivel och motbud har regeringens politik visat sig träffa mitt i prick. Trots att euro-området har svåra tillväxtproblem visar Finland lysande siffror i europeisk jämförelse. Detta räcker naturligtvis inte för oss, vi måste bli ännu bättre, men det dags att erkänna att regeringens tillväxtpolitik burit frukt.

Regeringens reform av behandlingen av budgetramarna har varit bra men det finns ännu orsak till förbättringar. Genom att lyfta ut lagstadgade utgifter från ramen har man kunnat fokusera den politiska debatten på enskilda moment. Ut ur ramen har lyfts utkomststödet för arbetslösa, bostadsbidrag och andra överföringar till Fpa, utgifter och inkomster till EU, ränteutgifter, etc. Svenska riksdagsgruppen föreslår att undantagslistan utökas med biståndet. Vår nuvarande budgetbehandling innebär att biståndet alltid får ge vika för någon annan satsning på slutrakan. Genom att sköta biståndets gradvisa höjning 'automatiquement' kunde vi sköta våra internationella löften om att höja biståndet till 0,7 procent av BNI på ett mer friktionsfritt sätt.

Finansutskottet har också upprepade gånger krävt bättre aktuell information om när de utlovade underskotten blir överskott. Överskotten har nu gått till att avkorta statsskulden, vilket är mycket klokt i sig, men ibland finns det utvecklingsbehov som innebär en stor utgiftspost på lång sikt om man inte åtgärdar bristerna i tid.
Ett sådant exempel är vägsatsningarna som bevisligen legat på för låg nivå under 2000-talet. Både de större trafikinvesteringarna som de lokala vägdistriktens satsningar har varit underfinansierade. Regeringens extra satsningar i fjolårets tilläggsbudget samt årets beslut att använda en större del av försäljningsvinster till vägsatsningar är kloka. Svenska riksdagsgruppen tolkar detta som att regeringen har för avsikt att trygga finansieringen av breddningen av Finlands mest trafikerade tvåfiliga väg – Stamväg 51 genom Kyrkslätt – i nästa budget.

Motiverade budgetsatsningar är investeringar som ger pengarna tillbaka. Vi står inför ett sådant val inom sjöfarten. Under de senaste åren har våra värsta konkurrenter inom EU ytterligare fått bättre konkurrensfördelar av sina regeringar. Svenska regeringen går inför ett mycket förmånligt tonnageskattesystem. Nu har vi två alternativ; endera följer vi efter och räddar tusentals arbetsplatser eller så får vi se på när arbetsplatserna flaggas ut till våra grannländer. En arbetsgrupp bestående av tre löntagar- och tre arbetsgivarförbund har presenterat en rad förslag hur sjöfarten kunde bibehållas i Finland. Svenska riksdagsgruppen utgår ifrån att regeringen tar situationen på allvar och bereder endera en ändring av tonnageskatten eller av reserveringssystemet för att underlätta nyinvesteringar.

Lantbrukets finansiering har utskottet ännu inte kunnat fatta beslut om i detalj eftersom förhandlingarna med Bryssel ännu pågår. Svenska riksdagsgruppen upprepar sin tidigare ståndpunkt att regeringen bör ge fortsatt stöd till lantbruket också efter att EU-stöden skärs ned.

Det är inte bara vägar, broar och hamnar som skulle vara i behov av akuta investeringar. Det gäller även våra minsta och svagaste i samhället. Följer man med fattigdoms-diskussionen får man uppfattningen att antalet fattiga i Finland ökar, trots att inkomsterna ökar i alla inkomstgrupper. Det beror på att man talar om relativ fattigdom. Vill man förenkla kan man faktiskt säga "att ifall min granne blir rikare så innebär det att jag blir relativt sett fattigare" – trots att mina inkomster ökar! Problemet som vi borde fokusera oss på är att vissa klart urskiljbara grupper finns överrepresenterade bland dessa relativt fattiga. De är familjer med många barn, ensamförsörjarfamiljer och folkpensionärer.
Rent budgettekniskt borde vi hitta sätt att förbättra deras situation. En investering på de utsatta barnfamiljerna kommer att betala sig tillbaka i framtiden. Svenska riksdagsgruppen föreslår att barnbidragets ensamförsörjartillägg höjs och det är uppenbart att de lägsta folkpensionerna måste höjas.

Rambudgetförfarandet har blivit lite väl rutinartat. Regeringen avger sina ramar med större erfarenhet än tidigare, men samtidigt har politiken fått stryka på foten. Budgetramarna borde vara instrument för regeringen att föra en mer långsiktig politik inom alla förvaltningsområden.
Ramarna innehåller satsningar på forskning och utveckling. Inom Svenska riksdagsgruppen är vi däremot oroade över att nivån på utbildningen sjunker för varje år som går. Språklärarna slår larm om att språkkunskaperna blir sämre och matematikprofessorerna klagar över att första årets studenter inte har den kunskap som de förutsätts ha för att kunna inleda sina universitetsstudier. Det är på sin plats att man nu startar ett kunskapslyft inom högstadiet och gymnasiet så att vi som första mål åtminstone kan nå den tidigare nivån i utbildningen. Ingenting händer på ett år. Det är därför som detta bör vara en långsiktig satsning. Det är frågor som dessa som riksdagen borde få presentera-de i samband med rambudgeten.

Trots att regeringen ökat stödet till kommunerna är deras situation svår. Vårdformerna blir bättre – men dyrare. Dessutom ökar antalet vårdbehövande invånare. De kommunala utgifterna kommer att vara 5,2 miljarder högre år 2011 än vad de är idag på grund av den åldrande befolkningen. Det säger sig självt att det inte räcker med att skälla på regeringen för att få den ekvationen att gå ihop.
Det är mycket som står på spel i Kommun- och servicestrukturreformen. Vi måste skapa starkare helheter, men samtidigt är det dags att noggrant analysera våra värderingar inom vården. Vilken nivå på vården skall vi sätta som minimikrav? Hur många vårdare skall vi ha per avdelning? Hur många av de gravt handikappade skall få en personlig assistent? Hur bra mat skall vi ha på skolan? När blir kön till rusvården för lång?
Jag tror att man kommer längst ifall man först bestämmer vilken nivå man vill ha på den lokala servicen. Därefter är det dags att fundera ut vilken struktur som krävs för att förverkliga målen.

Eva Biaudet höll gruppanförandet 15.5.2006

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30