Svenska riksdagsgruppen välkomnar en aktiv sjöfartspolitik i Finland

12.10.2006 kl. 00:00
Svenska riksdagsgruppen har ofta påtalat behovet av en sjöfartspolitik i Finland som kan konkurrera med de övriga sjöfartsnationerna i EU. Svenska riksdagsgruppen noterar med tillfredsställelse finansminister Heinäluomas uttalande att stödåtgärder bör sättas in ännu under den nu sittande riksdagens mandatperiod.

De åtgärder som måste till för att göra Finlands sjöfart konkurrenskraftig igen finns listade i den utredning som sjöfartens tre arbetsgivarorganisationer och tre arbetstagarorganisationer tillsammans utarbetat (”Sjöfarten är en tillväxtbransch – Gemensamma målsättningar för utvecklingen av sjöfarten under finsk flagg.” April 2006).

Med tanke på det pressade läget och den korta återstoden av regeringsperioden bör följande tidsschema följas:

1) Det lagförslag som ligger på regeringens bord sedan länge, och som rättar de tekniska bristerna i stödet på 94 % för passagerarfartygens lönebikostnader, sänds omedelbart till riksdagen och tillämpas fr.o.m. 1.1.2006. Fr.o.m. 1.1.2007 bör stödet höjas till 100 % och permanentas;
2) Den nuvarande tonnageskattelagens brister bör rättas till och notifieras så fort som möjligt. Det tidigare systemet med investeringsreservering som gällde ännu på 1990-talet bör likaså uppdateras och notifieras med ett sådant innehåll att de fullt ut kan nyttjas också av passagerarrederierna;
3) Sjöfarten bör generellt behandlas som en viktig tillväxtnäring som är viktig i strävan att uppnå Lissabonprocessens målsättningar för ett ekonomiskt starkt EU.

Svenska riksdagsgruppen konstaterar att kraftfulla åtgärder kan rädda den handelsflotta som fortfarande seglar under finländsk flagg, kan leda till återflaggning av utflaggat tonnage och alldeles särskilt till nyinvesteringar och expansion av näringen under finsk flagg.

 

 

Pressmeddelande 12.10.2006

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41