Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

19.06.2007 kl. 00:00
Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.

Vi måste använda flera olika metoder för att förbättra samhällsekonomin och servicen, inte minst inom sysselsättningsverksamheten. Allt som aktiverar människor är bra. Vi skall satsa mera på vården, dels genom att omfördela resurserna och dels genom att använda nya metoder. En av dessa nya metoder är att utnyttja också privat- och föreningssektorn för att erbjuda service. Riksdagen har redan hunnit behandla förslaget om att utöka servicesedlarna till hemsjukvården. Vi har väntat länge på den reformen. Nu skall vi följa upp resultatet och vara beredda på att ytterligare utöka och utveckla systemet med servicesedlar.  Den förebyggande verksamheten i social- och hälsovården blir ständigt viktigare. Det gäller barn och unga, men också äldre. Det gäller att uppmuntra folk att fysiskt hålla sig i skick och att ta mentala problem på allvar redan i ett tidigt skede. Det här måste samhället, arbetsplatser och skolor bli ännu bättre på. Utanförskap måste motarbetas, det är ett hot mot sysselsättningen.

Den offentliga vårdpersonalen behöver avlastning. Trots att den kommunala personalen är större än någonsin tidigare, finns det också fler patienter att ta hand om. Nu måste kommunerna förbereda sig på att konkurrensen om personalen blir svårare. Vi hoppas att kommunerna använder de 600 miljoner euro, med vilka staten höjer stödet till kommunerna, till att anställa fler vårdare med fasta kontrakt. 

De familjepolitiska satsningarna är insatta enligt en tydlig tidtabell. I nästa år höjs ensamförsörjarbidraget. Följande år höjs barnbidraget för det tredje barnet, föräldrapenningarna och därpå följande år förlängs pappamånaden. Igår behandlade riksdagen förslaget om att adoptivföräldrars rätt till föräldrapenning förbättras i en remissdebatt.

Försommarens stora samtalsämne har varit dagisavgifterna. Oppositionen har mycket skickligt skrämma upp många familjer i onödan. Regeringen har inte för avsikt att slopa den subjektiva rätten till dagvård. Familjer med låga inkomster skall fortfarande få undantag från dagisavgifterna. Detta förslag skall ses som regeringens försök att styra kommunerna att förbättra sin service så att den bättre passar familjernas behov.
 
Regeringen löfte till grundskolebarnen är viktigt. Genom att återinvestera de pengar som sparas in då årskullarna blir mindre, hoppas vi att nivån på utbildningen kan bli bättre. Nu gäller det att hitta det bästa sättet att kanalisera pengarna, 80 miljoner euro, till skolorna, utan att belasta kommunernas ekonomi.

Att bygga upp en heltäckande oljebekämpningsberedskap på Östersjön är en av de största framtidsfrågorna för Finlands miljö. Oljebekämpningsberedskapen har förbättrats under de senaste åren, men räcker på inget vis till att skydda hela vår strandlinje längs Finska viken. Vi måste ha som mål att kunna skydda hela skärgården vid en stor oljeolycka. Vi är långt från den målsättningen idag.

Arbetet för att motverka klimatförändringen måste vara en central politisk fråga i varje budget, liksom åtgärder för att minska övergödningen av våra vattendrag och Östersjön. Satsningar på miljöteknik och på energisparande samt reparations- och energistöden borde höjas kraftigt under denna regeringsperiod. Dessa tyngdpunkter har riksdagen redan länge påtalat.

Utöver detta kräver miljön även andra tilläggssatsningar. Finansutskottet pekar på behovet att höja momenten för miljöarbeten och miljösaneringar samt att man förbättrar vatten och avloppsnätet i glesbygden.

Det var bra att riksdagen förde en aktualitetsdebatt om skogsindustrin förra veckan, för i den framkom också betydelsen av att det lägre vägnätet är i skick. Vår skogsindustri bedömer att vi måste få ut 10-15 miljoner kubikmeter mer virke ur våra skogar för att trygga råvaruförsörjningen. Idag är småvägarna inte i så bra skick att det kunde lyckas.

Riksdagen ökade anslagen för järnvägen med 20 miljoner i tilläggsbudgeten vilket var positivt. Vi hoppas att regeringen i höstens budgetmangling tillskriver trafiklederna, såväl vägnätet som järnvägsnätet, en tillräcklig finansiering från början, och inte skjuter över ansvaret till riksdagen. I trafikredogörelsen, som regeringen kommer att göra, bör ingå en finansieringsplan.

Vår inhemska sjöfart står inför stora utmaningar. Finland har alltid haft en ovana att följa efter konkurrenterna, med utflaggning som följd. Vi hoppas att regeringen redan nu startar beredningen av tonnageskattereformen, så att den kunde genomföras under 2008.

Samtidigt måste regeringen ta ansvar för förbindelsefärjorna som trafikerar i den befolkade skärgården. Trots att regeringen höjde anslagen i sin rambudgetmangling så ligger nivån fortfarande under innevarande års nivå. Skärgårdsbefolkningen och fritidsboende har fortfarande samma behov. Regeringsprogrammet lovar att nivån skall bevaras. Därför måste man höja momentet för skärgårdstrafik i samband med budgetmanglingen i augusti.

Utskottet har haft orsak att ägna ganska mycket tid åt biståndsfrågorna. Vårt mål, att nå millenniedeklarationens 0,7 procent av BNI, måste bestå. Regeringens tidtabell bygger på 0,51 procent år 2010. Regeringen får inte avvika från denna plan. Vi i Svenska riksdagsgruppen är glada för att finansutskottet så tydligt uppmanar och kräver att regeringen håller fast vid den utlovade biståndsnivån och vid behov ökar anslagen.

 

Christina Gestrin höll gruppanförandet 19.6.2007.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15