”Bättre att lagen antas än att den inte gör det.”

13.11.2007 kl. 17:56
Sfp:s mål är en lösning som gör lagen onödig.
Under riksdagens diskussion om Tehy-lagen poängterade alla sfp:s riksdagsledamoter i sina talturer att man önskar att lagen inte skall behöva användas. Lagen skall garantera patientsäkerheten vid massuppsägningar.

Sfp:arna har förståelse för kravet på en kännbar lönehöjning för vårdarna. En förhöjning de verkligen förtjänar. För att nå en lösning måste alla parter röra på sig

Riksdagsgruppens ordförande Ulla-Maj Wideroos sa redan på fredagen att oberoende av vad som sker i förlikningsnämnden måste staten ha en plan B, en plan där man klart redogör för hur man garanterar människornas liv och hälsa.

Wideroos lyfte upp den relevanta frågan om vems ansvaret är ifall uppsägningarna träder i kraft och medborgarnas rätt till liv och hälsa inte kan garanteras.
- Samhället, dvs. staten, har naturligtvis det sista ansvaret och måste också bära det ansvaret, sa Wideroos

Vårdarnas löner och arbetsförhållanden samt hur många vårdare vi har i framtiden är frågor som inte kommer att vara slutligt lösta när den här konflikten är över. Åldersstrukturen i vårt land är sådan att trycket på vårdsektorn bara kommer att öka de närmaste åren, påminde Wideroos.

Mikaela Nylander sa att man som lagstiftare gärna ser att de lagar man är med om att stifta styr samhällsutvecklingen i önskad riktning och att den speciallag som avgetts av regeringen är inte någon sådan lag.

Lagen är för mig principiellt svår, men jag hyser största förståelse för att regeringen i det här svåra läget valt att försvara människoliv framom principer, sa Nylander.

Anna-Maja Henriksson: ”Oppositionen anser inte lagen vara nödvändig. Man undrar om de inte är oroliga för patienternas säkerhet. I vilket fall som helst är det bättre att denna lag antas än att den inte gör det.”

Henriksson påpekade också att lagen skulle kunna undvikas om Tehy skulle begränsa sina åtgärder så att patienterna inte skulle utsättas för direkt livsfara.

Thomas Blomqvist sa att regeringen handlat rätt när man berett och avgett ett lagförslag för att trygga patientsäkerheten vid en eventuell konflikt.
- För mig väger i alla fall statsmaktens skyldighet att skydda liv och hälsa väldigt tungt. Därför anser jag att om man alla ansträngningar till trots inte lyckas nå en lösning måste vi ha beredskap att stifta lagar som tryggar patientsäkerheten för de mest oskyddade och utsatta.

Håkan Nordman poängterade att svårigheten ligger i vad en lösning kostar, hur den skall finansieras, vad den innebär för vårdsektorn i framtiden och hur den påverkar kommande inkomstpolitiska lösningar, sa Nordman.

- Vi behöver en lösning som gör denna lag onödig. Denna lag kommer att bli nödvändig om vi inte lyckas hitta en lösning.

Nordman poängterade också att om vi skall nå en lösning i konflikten så måste Tehy vara villig att komma emot.

Mats Nylund konstaterade att även om man vid nödsituationer kan förutsätta att varje medborgare rycker in och hjälper till är det inte möjligt att vem som helst hoppar in som vårdare. De allra svagaste i vårt samhälle måste skötas av specialisterna på området.

Nylund sa att i denna situation, där två grundläggande rättigheter kolliderar, så måste vi prioritera patienters rätt till vård högre än Tehys rätt att driva sina medlemmars intressen.

När det första barnet dör som resultat av denna konflikt, vill jag inte leva resten av mitt liv med den känslan att jag inte gjorde allt jag kunde för att hindra det, avslutade Nylund.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37