Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

13.02.2008 kl. 16:30
Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
Vi inser också alla att det kan vara svårt att acceptera att en fabrik som gått på vinst läggs ner. Nedläggningsbeslutet av en sådan fabrik kan man därför förundra sig över, men marknadskrafterna fungerar inte alltid logiskt. Det här är bara ett exempel på det som jag just var inne på; att vår skogsindustri lever under stor press när strukturerna förändras på den globala marknaden. Omstruktureringar inom den inhemska industrin är ju i sig ingen nyhet, utan ett fenomen som vi alltid fått leva med. Jag vill gärna ta ett exempel från min egen hemstad: i Jakobstad verkade i tiden Strengbergs tobaksfabrik med som bäst 1 600 anställda. På 1980-talet sysselsatte även Wärtsilä hundratals personer i staden. Idag finns inget kvar förutom byggnaderna, vilka nu sjuder av ny aktivitet.
 
Statsrådet fattade förra sommaren ett principbeslut om statens ägarstyrning som delar in bolag i två grupper; bolag som är verksamma på marknadsvillkor och bolag som sköter statens specialuppgifter. I bolag som sköter statliga specialuppgifter har staten som ägare i första hand samhälleliga mål, fastän en lönsam verksamhet samtidigt är ett allmänt mål. I ett bolag som sköter en specialuppgift är staten en aktiv ägare, som definierar innehållet i specialuppgiften och dess betydelse för de mål som ställs för bolaget.
 
I den debatt som vi nu för är det bra att komma ihåg att största delen av statens drygt 50 bolag är verksamma på marknadsvillkor. I fråga om verksamhetsprinciperna, den finansiella strukturen och avkastningsmålen skall bolagen vara jämförbara med andra bolag som verkar inom samma bransch. Staten kan som ägare ha strategiska intressen i fråga om de bolag som är verksamma på marknadsvillkor, men dessa bolag verkar även i sådana fall enligt klara affärsmässiga principer. Enligt principbeslutet är målet för statens ägarstyrning av bolag som är verksamma på marknadsvillkor att i varje enskilt fall uppnå det bästa ekonomiska helhetsresultatet.
 
Statsrådet konstaterade även att ägarna är jämlika vid ägarstyrningen av bolag som är verksamma på marknadsvillkor. Staten varken förutsätter särbehandling eller tar sig några friheter, och blandar sig inte heller i styrelsens och den operativa ledningens beslutsfattande. Ägarstyrningen grundar sig på ägarstrategisk bevakning och beredning utgående från vilken staten vid behov, på samma sätt som andra betydande ägare, tar ställning till strategiska och ekonomiska frågor som gäller företaget.
 
Svenska riksdagruppen stöder statsrådets linjedragning gällande ägarstyrningen av bolag som verkar på marknadsvillkor. Att staten på basen av sitt ägande skulle gå in i den vardagliga operativa verksamheten i börslistade bolag skulle starkt underminera statens trovärdighet som ägare i övriga ägares och placerares ögon. I värsta fall kunde hela bolags trovärdighet skadas och bolagets verksamhetsförutsättningar drastiskt försämras. För att hårdra det hela; när och om staten på sätt eller annat skulle använda sitt inflytande bör man samtidigt analysera de konsekvenser som agerandet för med sig i alla bolag där staten är aktionär. Kan man längre lita på staten som ägare?
 
Oppositionen vill att riksdagen tar sig en roll som Svenska riksdagsgruppen anser att den lagstiftande makten i Finland inte skall ta. Oppositionen, vill att vi här skall blanda oss i och bestämma hur ett enskilt aktiebolag, där den största enskilda ägaren dessutom kommer från utlandet, skall styras. Det här anser vi, herr talman, inte är förenligt med den uppfattning om marknadsekonomi som är gällande i Finland - utan påminner mer om något slags planekonomi. Staten skall inte och kan inte styra en global marknad - men nog i viss mån begränsa de negativa konsekvenser som kan uppstå.
 
Oppositionen frågar i sin interpellation om hur staten genom sin ägarstyrning skall verka för att bolagens samhällsansvar förverkligas. Jag frågar mig vilket samhällsansvar man här efterlyser? Vill oppositionen att staten uttalar ett misstroende mot bolagens operativa ledning i ett försök att trygga verksamheten på enskilda orter och i enskilda regioner med risk för att bolagets hela verksamhet i vårt land hotas - med allt det kan föra med sig. Vem bestämmer om vilket samhällsansvar som är det rätta? Kan man säga vilken linje som folket stöder och vilken linje som är den bästa för folket och landet som helhet?
 
Det är klart att riksdagen både kan – och vid behov också ska – diskutera statens ägarpolitik. Men då borde utgångspunkten vara ägandet som helhet; vad skall staten äga? Företag som upprätthåller för landet strategiskt centrala funktioner, är förstås primärt sådana där staten behöver ha ett starkt ägande. Till den skaran hör bland annat bolag som YLE och Finnair. Att diskutera utifrån ett enskilt bolags beslut och verksamhet ger en skev bild av ägandet och statens möjligheter att agera. Oppositionen vill nu fälla regeringen på grund av ägarstyrningen utan att presentera ett enda alternativ till hur ägarstyrningen skall skötas. Det är i sig förståeligt att man inte säger så mycket i interpellationen, eftersom grunderna för statens ägarstyrning drogs upp under en tid när socialdemokraterna satt i regeringen, såväl i statsrådets kansli som i handels- och industriministeriet – det vill säga på centrala poster när det gällde ägarstyrningen. Också vänsterförbundet satt med i regeringen under dessa tider.
 
Svenska riksdagsgruppen anser att bolagens operativa ledning är den aktör som bäst kan bedöma vilka verksamhetsförutsättningar som finns i den egna sektorn. Det är ju faktist den operativa ledningen som är experter på just sitt område. Svenska riksdagsgruppen anser även att samhällsansvaret uppfylls om den operativa ledningen fattar sådana beslut som tryggar bolagets verksamhetsförutsättningar i Finland.
 
Ägarpolitik är en del av vardagspolitiken, men regionpolitik har, när det gäller bolag som verkar på marknadsekonomiska villkor, inget att göra med ägarpolitik i sig. Det är klart att det offentliga; staten, regionerna och kommunerna, är de instanser som skall planera och genomföra regionapolitiken i vårt land. Både regeringen och riksdagen har ett stort ansvar för regionalpolitiken I de fall när strukturomvandlingar slår mot våra regioner, kommuner och städer måste det offentliga vara berett att stöda och hjälpa. Regeringen har redan lovat att bistå de orter som drabbas av Stora Ensos beslut att lägga ner fabrikerna. Regeringen fyller således sin roll som regionalpolitisk aktör i enlighet med de förväntningar som ställs på den.
 
Regionalpolitiken måste, som sagt, dock utövas med andra instrument än via ett börsnoterat bolag. Och regeringen har andra instrument som exempelvis regionalisering av statliga funktioner, olika ekonomiska stödformer via t.ex. TE-centralerna, skattepolitiska instrument och så vidare. Det skall medges att det inte är lätt att på kort tid åstadkomma ersättande arbetsplatser. Strukturomvandlingar i alla former är svåra och kräver både tid och gott omdöme. Ersättande arbetsplatser måste givetvis vara av det slaget att de är bestående så att lokalbefolkningen har en stark tillit till det nya som händer.
 
Interpellanterna frågar om regeringen anser det vara rätt och riktigt att fabrikerna i Kemijärvi och Summa läggs ner eller om man kommer att vidta åtgärder genom sitt ägande för att trygga fabrikernas existens. Svenska riksdagsgruppen anser att det är bolagets operativa ledning som fattar beslut om formerna för bolagets operativa verksamhet i Finland - inte riksdag eller regering. Svenska riksdagsgruppen upprepar att effekterna av nedläggingsbeslutet är beklagliga och svåra för regionen, kommunen och arbetstagarna, men anser inte att statsrådet behöver ändra principerna för sin ägarstyrning.
 
Därför, herr Talman, föreslår Svenska riksdagsgruppen enkel övergång till dagordningen.

Anna-Maja Henriksson höll gruppanförandet 13.2.2008.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatten om om redogörelsen gällande EU:s grundfördrag

Jag vill börja med att göra några saker fullständigt klara. Inom Svenska riksdagsgruppen tror vi på den Europeiska Unionen! Vi är övertygade om att Finland mår bättre, och att vi har klarat oss bättre som medlem i unionen än om vi hade valt att stå utanför. Utan medlemskap i EU hade det varit ännu svårare att övervinna depressio-nen på 1990-talet, sade Astrid Thors.
10.05.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om åldringsvården

Vad finns staten till för? Jo, enligt Svenska riksdagsgruppen har statsapparaten till uppgift att träda in i de livsskeden som individen inte klarar sig på egen hand. Därför anser vi att staten skall koncentrera sig på att stöda individen under hennes första och sista år. Finland har ett bra lagstadgat stöd för våra åldringar. Men lagtexten är inte mycket värd om den inte omsätts i praktiken, sade Pehr Löv.
04.05.2006 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00

Redogörelsen om detaljhandelns struktur och utveckling

Det är rätt vanligt att folk idag beklagar sig över både internationaliseringen och globaliseringen. Ofta framställs dessa som nya och obehagliga fenomen för Finland. Jag frågar mig om man då har glömt sitt eget lands historia och bakgrund, sade Roger Jansson i sitt gruppanförande.
26.04.2006 kl. 00:00

Regeringens budgetramar 2007-2011

Rapporteringen och slutsatserna från regeringens budgetramförhandlingar varierar beroende vem man lyssnar på. Dels har det talat om regeringskris och avgångar, dels om konstruktiva diskussioner. Kontentan är ändå den, att regeringen kom överens om att ge fortsatt stöd till lantbruk och landsbygd också efter att EU-stöden skärs ned. Exakta eurobelopp kan givetvis inte slås fast förrän förhandlingarna med EU avslu-tats. Det är inget nytt i det. Så har vi agerat redan i tolv år.
28.03.2006 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.
14.03.2006 kl. 00:00

Gruppanförande i interpellationsdebatten om kommunservicen.

"Det är framför allt dags för kommuninvånaren att begära svar av sin kommunledning; Lovar ni att vi klarar oss i trettio år till utan att göra något? Kan min kommun garantera att jag får modern service om tjugo år med dagens strukturer?", sade Eva Biaudet i sitt gruppanförande.
07.03.2006 kl. 00:00