Nordman: Nuvarande kommunindelning är föråldrad.

03.03.2008 kl. 11:18
Kommun- och servicestrukturreformen handlar i hög grad om att trygga den nordiska välfärdsmodellen, där kommunerna bär ett stort ansvar för invånarnas basservice och trygghet. Undersökningar visar att finländarna vill slå vakt om den nuvarande modellen, vilket kräver sådana åtgärder som regeringen föreslagit.

Kommunsektorn och förändringskraven är beroende av omvärlden. Som kommuninvånare och -politiker är vi medlemmar i större samfund än den egna kommunen. I regionen, landskapet, landet, EU, världen. Beroendeförhållandet ökar på gott och ont.

På 1960-talet bidrog influenser västerifrån till en kraftfull industrialiserings- och urbaniseringsprocess i vårt land. Stora delar av landet hann inte med i processen, som resulterade i en stor flyttningsrörelse till södra Finland, större städer och Sverige. Lantbruksdominerade regioner förmådde inte sysselsätta sina människor, som måste söka utkomst på annat håll. I vårt område blev Sverige räddningen för många.

Staten började i det här skedet en kraftig utbyggnad av den offentliga sektorn med bland annat grundskolreformen och folkhälsovårdslagen. Samtidigt planerades en kommunreform med sikte på kommuner eller samarbetsområden med minst 8000 invånare. Kommunreformen i Sverige tjänade som föredöme.

I Österbotten insåg vi att det krävdes åtgärder för att ge fart åt utvecklingen och rädda befolkningsunderlaget. Efter stundtals upprivande diskussioner minskades antalet kommuner från 36 till 16 genom sammanslagningar. Reformen resulterade i stor aktivitet och i ett märkbart ekonomiskt uppsving, som vi njuter frukter av ännu. Vad gör vi i den situation som nu uppstått?

Grunden för reformplanerna är inte de enskilda kommunernas situation utan landets situation. Det handlar om hur vårt land skall klara internationaliseringen med de konkurrensvillkor, den åldersstruktur och de försörjningsförhållanden som kommer att gälla. Självfallet har det återverkningar på kommunerna. Man brukar säga att det enda vi vet om framtiden är att den är osäker, men i själva verket vet vi ganska mycket om vad som väntar i kommunerna.

Större kommuner och större kommunala samarbetsområden bör skapas. Det har både föregående och nuvarande regering och riksdag låtit förstå. Ingen kan med bestämdhet hävda vilken kommunstorlek som är den enda rätta, eftersom olika situationer talar för olika lösningar, men i ramlagen finns ett tydligt huvudalternativ: pendlingsområdet är naturligt underlag för en gemensam kommun. För primärhälsovården och närliggande socialvård skall som bekant finnas minst 20000 invånare som underlag.

Förra omgången gick Österbotten i spetsen för ändringar i kommunindelningen. Den här gången verkar vi åstadkomma överraskande litet i jämförelse med vad som sker på annat håll. Åtminstone under den här fullmäktigeperioden.

Själv är jag övertygad om att den nuvarande indelningen är föråldrad, även i Österbotten. Den aktuella diskussionen om regionförvaltningen, hälso- och sjukvården och högskolorna talar för större enheter och ökar pressen på lösningar i Vasaregionen.

Mycket talar för att förra Vasa län kommer att bli ett naturligt underlag för statens förvaltning, när länsstyrelserna monteras ned. För övrigt en bättre lösning för oss än överstora Västra-Finlands län. Det i sin tur leder till att landskapen bör hitta varandra i arbetet för landsdelens utveckling. Det lär knappast lyckas med mindre än att de slås samman. I det här skedet driver inte landskapen på en samgång. Förmodligen vill Etelä-Pohjanmaa och Seinäjoki köpa tid, växa och stärka positionerna i förhållande till Österbotten och Vasa, innan en sammanslagning börjar drivas öppet.

Det är mot denna bakgrund som åstadkommande av en större Vasa stad är viktig för Österbotten - även för Sydösterbotten.
Håkan Nordman
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15