Wideroos: Risk för fartblindhet

10.03.2008 kl. 11:07
Det är mycket på gång inom den statliga regionalförvaltningen. Samma sak gäller kommunerna och den kommunala regionalförvaltningen. Vi får läsa om att man kanske skall slå ihop sjukvårdsdistrikten och bilda större enheter. Eller såf år vi läsa om att någon minister vill slå ihop sjukvårdsdistrikten och landskapsförbunden. Vi läser om att någon planerar att slå ihop miljöcentralerna med TE-centralerna.

Det är inte underligt att en och annan blir konfunderad över vad som är på gång i regeringen. På torsdagens frågetimme fick jag möjlighet att fråga om detta och av minister Kiviniemis svar kan man dra slutsatsen att en del av dessa utspel och förslag faktiskt är enskilda minstrars förslag och inte hela regeringens. Ändå gäller det att ta alla dessa utspel på allvar. För det kommer garanterat att hända en hel del under denna regering. Frågan är bara vad.

Det är klart att också den offentliga förvaltningen måste bli effektivare - det är bara det att det inte får ske på bekostnad av servicen. Och tyvärr finns alltid en risk att någon blir fartblind och tycker att det är bra med reformer och stora enheter och så glömmer man att det offentliga också skall ge service.

För oss i Österbotten (och övriga svenskfinland) handlar det förutom den traditionella servicen också om service på två språk. Det är lätt att tala om stora enheter och bättre kvalitet på servicen när man samlar mycket kunskap på samma ställe - det är också lätt att i det sammanhanget glömma att servicen skall fungera också på svenska. Och jo - jag vet att någon nu säger att SFP:arna hela tiden "gnäller" om service på svenska. Det gör vi också av den enkla orsaken att någon måste göra det och vi gör det mer än gärna.

Finland har ett mycket bra rykte utomlands när det gäller språklagstiftning och hur man behandlar sina båda nationalspråk. Den linjen skall vi fortsätta på - kanske kan vi till och med bli bättre. Det är därför som vi i alla reformer måste påminna om vår finlandssvenska existens, om att vi har precis samma behov som finskatalande - varken mera eller mindre.

Vi är och kan i framtiden vara en bra modell för många andra länder. Det låter väldigt byråkratiskt när vi talar om reformer och förvaltningar, landskap, distrikt och centraler. Men faktum är att bakom och inom dessa organisationer finns många saker som berör oss alla. Förr eller senare och då måste förvaltningarna vara byggda så att de kan ge service åt alla finländska medborgare -på finska och svenska.

Ulla-Maj Wideroos
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41