Wideroos: Långdansen förbi!

14.03.2008 kl. 13:17
Långdansen kring tingsrätterna är för denna gång förbi. För egen del tycker jag att det blev en bra lösning ur österbottnisk synvinkel. Vi får en svensk tingsrätt med huvudsäte i Vasa och Karleby får behålla sin egen tingsrätt och hör dessutom till Vasa hovrätt - inte Rovaniemi som en arbetsgrupp hade föreslagit. Jag hoppas och tror att Karlebyborna också tycker att detta är en bra lösning. Förvaltningsreformer är aldrig lätta och i synnerhet när vi också skall beakta service på båda nationalspråken blir det problematiskt. Och det är klart att vi kan ha olika åsikter om vad som är den bästa lösningen.

Utgångspunkten måste i varje fall alltid vara att alla har rätt till service på sitt modersmål och att förvaltningen måste ordnas därefter. Svenskfinland är på det här sättet speciellt och kräver att det finns möjlighet till speciallösningar. Och speciallösningar kan man nog säga att detta beslut innebär. Karlebysvenskarna förs inte till Ylivieska tingsrätt och Karleby hör inte under Rovaniemi hovrätt, trots att den av justitieministeriet tillsatta arbetsgruppen föreslog så.

Det här visar också att det lönar sig att jobba politiskt. Arbetsgrupper gör sitt arbete - politikerna skall sedan ta vid och göra sitt arbete. Idealet skulle ha varit att det också i södra Finland skulle ha bildats en svensk tingsrätt, men det var inte möjligt att få igenom denna gång. I stället blir Raseborg (Ekenäs) huvudort i stället för Lojo och i Åbo har man planer på att göra en svensk avdelning och stadga om speciella språkkrav för en del av tingsdomarna. Återigen en form av speciallösning för att garantera service också på svenska.

Om processen fram till beslutet kan man säga att den inte har varit lätt. Olika åsikter om vad som är bäst har funnits och debatten har varit livlig. Bra så! Frågorna måste debatteras och ventileras och i något skede måste politikerna fatta sina beslut. Och sen måste vi lära oss att leva med besluten och respektera att demokratin har fungerat. Detta skriver jag väl medveten om att alla i Karleby inte är nöjda, kanske inte i Kronoby heller. Men nu har vi en svensk tingsrätt som omspänner landskapet Österbotten samtidigt som Karleby får behålla sin tingsrätt. Kanske kunde vi komma överens om att denna lösning ändå är den bästa tänkbara ur alla österbottningars synvinkel. Och så kommer vi överens om att nu går vi vidare - det finns många utmaningar, många politiska beslut som ännu skall fattas. Det finns alltså mycket vi skall göra tillsammans - det finns orsak att intensifiera samarbetet.
Ulla-Maj Wideroos
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15