Nylund: Supervecka för Österbotten

17.03.2008 kl. 10:26
Veckan som gått har varit något av en supervecka för Österbotten. Regeringens rambudgetria för resten av regeringsperioden mynnade ut i en överenskommelse som måste betecknas som mycket tillfredsställande för oss i Österbotten när det gäller investeringar i infrastruktur. I torsdags lade också minister Tuija Brax fram sitt förslag till tingsrättsreform där förslaget innebär att Österbotten får en egen tingsrätt med svenska som majoritetsspråk, och att Karleby och Mellersta Österbotten får behålla sin och samtidigt sortera under Vasa hovrätt.

I båda de ovannämnda fallen står det utom allt tvivel att det är Sfp:s ministrar Stefan Wallin och Astrid Thors, samt svenska riksdagsgruppen som är att tacka för framgångarna. Gällande infraprojekteten kan man slå fast att utan ett gediget lobbningsarbete och stark argumentation från Sfp skulle vare sig elektrifieringen av Vasa-Seinäjokibanan, Smedsby omfartsväg eller muddringen av Jakobstads hamnfarled ha kommit med i rambudgeten för åren 2009-2012.

I torsdags togs också muddringen av hamnfarleden i Kaskö in i regeringens infraprogram och ska få finansiering 2011. Det är allt skäl att i detta sammanhang också komma ihåg att utan de insatser som Sydösterbottens egen riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos gjorde under sin tid som minister skulle bland annat elektrifieringsprojektet och Smedsby omfartsväg inte ens ha funnits med på listorna över viktiga projekt i detta skede.

För näringslivet i Österbotten har samtliga dessa projekt stor betydelse. Muddringarna av hamnfarlederna är, enligt Esko Ahos arbetsgrupp som ska hitta förslag för att trygga skogsindustrins verksamhetsförutsättningar, mycket avgörande för skogsindustrins konkurrenskraft. Även om vi lyckas utöka virkesuttaget med de 15 miljoner kubikmeter, som man räknar med att behövs för att kompensera de ryska virkestullarna, kommer vi inte att kunna kompensera bortfallet av lövmassa på annat sätt än via import. Det betyder att också för skogsägarna är den här importen livsviktig. I samma takt som skogsindustrianläggningar läggs ned försämras också både efterfrågan och pris på det inhemska virket.

När vi lägger till att Vasa vägdistrikt kommer att få betydande anslag för underhåll och grundreparation av det lägre allmänna vägnätet, med avsikt att möjliggöra ett avsevärt större virkesuttag än tidigare ur våra skogar, så är det läge för ett tack. Seinäjoki omfartsväg är också viktig för näringslivet i norra svenska Österbotten. Den tidsinbesparing man får kan innebära att transporterna hinner ända hem samma dag, istället för att som nu stundtals tvingas stanna 50 km hemifrån på grund av EU:s arbetstidsdirektiv.

Tingsrättsindelningen innebär alltså att vi också i framtiden har en tingsrätt med svensk majoritet. För att svenska språkets ställning också i framtiden kunna tryggas i domstolsväsendet, och för att svenskspråkiga domare ska kunna auskultera är det av avgörande betydelse att en tingsrätt också har svenska som majoritetsspråk. Minister Brax gjorde ett klokt beslut och här har både Sfp och Svenska Finlands folkting på ett avgörande sätt medverkat till slutresultatet. Det är att beklaga att både Jakobstad och Kristinestad mister sin status som sidokanslier, men båda finns ju var som sessionsplatser också i fortsättningen.

Bakom alla de ovannämnda resultaten ligger hårt arbete. Sfp:s ministrar har varit i nyckelställning, och vi andra i svenska riksdagsgruppen har alla gjort vad vi kunnat. Partifolk, kommunala förtroende- och tjänstemän, folktingsaktivister och näringslivet har dragit åt samma håll. Också samarbetet mellan valkretsens riksdagsledamöter har gjort sitt. Det är inte egalt för samhällsutvecklingen vilka politiska beslut som fattas, ofta är det tvärtom mycket avgörande. Det ska vi också komma ihåg när det blir kommunalval!

Mats Nylund
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15