Nauclér om statsrådets trafikpolitiska redogörelse

01.04.2008 kl. 11:20

I riksdagsdebatten idag rörande statsrådets trafikpolitiska redogörelse lyfte Ålands riksdagsledamot Elisabeth Nauclér fram sjöfartens betydelse för Finland, också med betonande av effektiva och högkvalitativa sjötransporters stora roll för konkurrenskraften för landets industri. De finländska fartygens sjunkande marknadsandelar inom utrikeshandeln är synnerligen oroväckande, också med avseende på försörjningsberedskapen i krissituationer. Endast 29 % av Finlands utrikeshandels sjötransporter går idag på finländsk köl, mot 56 % år 1975 och 40 % så sent som år 2000.

Nauclér fann det emellertid synnerligen glädjande att regeringen nu fastslår att det finländska tonnaget måste bli lika konkurrenskraftigt som i de viktigaste konkurrentländerna. För regeringens utlovade rederibeskattningsreform sade sig Nauclér förutsätta tre grundlinjer, 1) att främja tillväxten och förnyelsen av Ålands och Finlands handelsflotta, 2) se till att villkoren för denna sjöfart kommer i nivå med övriga EU-länders, samt 3) att utformningen blir sådan att både stora och små rederier, och rederier som bedriver last- eller passagerarsjöfart behandlas lika.

Reformen av rederibeskattningen bör enligt Nauclér bestå av två delar, en förnyad, konkurrenskraftig tonnageskattelag och, för de rederier som inte kan gå in i en tonnageskattregim, en möjlighet att bilda reserveringar för fartygsanskaffningar. För den andra viktiga konkurrensfaktorn, bemanningskostnaderna, har nuvarande och föregående regering på ett progressivt sätt nyttjat de möjligheter som EU-kommissionens riktlinjer för sjöfartsstöd möjliggör, dock tyvärr inte till fullo, påpekade Nauclér.

I gällande regeringsprogram sägs att den finländska sjöfartens konkurrenskraft ska förbättras med stödformer som tillåts av EU. Kommunikationsministeriet har också föreslagit att stödordningen ska innefatta bland annat bemanningskostnaderna för lastfartyg i konkurrensutsatt ö- och kust-cabotagetrafik samt källskatteskyldiga sjömän på passagerarfartyg. Tyvärr kom inte förslaget att nå fram till beslut, påpekade Nauclér, som sade sig utgå ifrån att regeringen nu avlämnar ett sjöfartspaket till riksdagen som består av en omfattande rederibeskattningsreform och dessutom de stödförslag för bemanningskostnaderna som förföll förra året.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00