Nordman: Högaktuella pensionsfrågor

04.04.2008 kl. 15:33
Pensionsfrågorna har alltid varit högaktuella i samband med riksdagsval. Fjolårets val var inget undantag och kandidaterna förväntades ha åsikter om folkpensionen, det brutna indexet och beskattningen. En del ville även fortsätta kampen för att återfå folkpensionens basdel som de berövades år 1996. Vi kandidater lovade mera och mindre för att tillfredsställa väljarna. Själv lovade jag arbeta för att de lägsta pensionerna skall höjas kännbart och beskattningen av pensioner lindras. Det var ett naturligt löfte, men det är inte lätt att uppfylla helt och fullt.

Folkpensionen höjdes i årets budget med 20 respektive 40 euro i månaden - plus index - sedan andra dyrortsklassen skrotats.  Höjningen är större än på länge, men nivån förblir fortfarande låg och höjningen äts upp av ökande levnadskostnader. Folkpensionen är jämförelsevis låg i vårt land och gruppen pensionärer med små inkomster är stor. Allt för många medborgare är beroende av utkomststöd och bostadsstöd för att klara sig.

I samband med den stora socialskyddsreformen, som bereds som bäst, bör grundtryggheten förbättras just för att minska antalet personer som är beroende av kompletterande inkomster i form av utkomststöd och bostadsstöd. Det handlar om möjligheter att försörja sig med avlönat arbete och tillräckliga ersättningar vid sjukdom, arbetslöshet och arbets-oförmögenhet samt pensionsinkomster. Utan höjning av de lägsta nivåerna lyckas det inte.

Skattelättnader som lovades har tagits i bruk. Höjningen av pensionsinkomstavdraget i kommunal beskattningen betyder att cirka 900 000 pensionärer får högre nettoinkomster. Pensionärer med en årsinkomst på 13 000 - 16 000 euro har sedan årsskiftet rentav en litet lindrigare beskattning än löntagarna. Men trots omläggningen beskattas fortfarande vissa grupper pensionärer hårdare än löntagare. Regeringen förväntas komma med nya villkor.

Med gällande indexsystem växer gruppen pensionärer som faller under den så kallade fattiggränsen, som enligt EU:s normer går vid 60 procent av medianinkomsten. Eftersom lönerna växer rejält mera än pensionerna höjs även fattiggränsen. I ett skriftligt spörsmål tvingar jag regeringen att ännu en gång att avslöja sin inställning till det brutna indexet.

Det gällande indexet för arbetspension beaktar lönestegringarna bara till 20 procent och prisstegringarna till 80 procent. Det betyder att indexet steg med 27,21 procent åren 1994-2008, medan löneindexet steg med 58,6 procent. Folkpensionsindexet beaktar bara levnads-kostnadsstegringar, varför folkpensionärerna är beoende av politikernas goda vilja att göra nivåförhöjningar.

För tillfället är den fulla folkpensionen 558 euro i månaden för en enskild person, medan arbetspensionen i medeltal uppgår till knappt 1300 euro.

I regeringsprogrammet lovas att den “konsumtionskorg” som ligger som grund för indexjusteringar skall granskas. Tryggar den pensionärernas köpkraft och är den rättvis mellan folkpensionärer och arbetspensionärer? De förhållandevis stora lönejusteringarna i år ger extra fart åt pensionärenas yrkande.

På regeringens frågetimme för drygt en månad sedan gav minister Jyrki Katainen inte stora förhoppningar om förbättringar av det brutna indexet. Hän hänvisade till kostnadstrycket, pensionssystemets hållbarhet och den överenskommelse som gjordes med arbetsmarknads-parterna. Ännu bestämdare var han ifråga om folkpensionens basdel: någon återbetalning är inte att räkna med.

Men därmed är inte sista ordet sagt i sammanhanget. Den nuvarande situationen är inte hållbar. I mitt skriftliga spörsmål till regeringen frågas: Hur har utvecklingen av det brutna indexet följts upp och har regeringen för avsikt att ta i bruk ett rättvisare indexsystem? Enligt minister Liisa Hyssälä har utredningen startats. Eventuella åtgärder kopplas till socialskyddsreformen och görs med speciell betoning av de lägsta pensionerna.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15