Wideroos: Klientavgifterna

22.04.2008 kl. 09:42
Det är förståeligt att regeringens förslag om en väcker diskussion både i riksdagen och utanför riksdagen. Det är klart att ingen vill ha höjda avgifter, inte höjda skatter heller för den delen. Samtidigt är det ju så att den välfärd som vi alla stöder och kämpar för måste finansieras. Senast klientavgifterna (dit dagvårdsavgifterna också räknas) höjdes var 2002.
Redan under förra regeringen tillsattes en arbetsgrupp för att utreda behovet av en förhöjning av dessa avgifter. Arbetsgruppen gjorde också förslag till höjningar, men dåvarande regeringen valde att avstå från en höjning. Så  här i efterskott skulle det kanske ha varit klokt att ta en mindre höjning då för att undvika en högre höjning nu. Men det är historia!  Regeringens förslag handlar  dock inte enbart om en höjning - det kommer också andra förändringar som inte enbart är negativa. Familjebegreppet gällande avgifter för barndagvård skall ses över. Avsikten är att det skall motsvara familjens faktiska situation så långt som möjligt.
Efter ändringen kommer storleken på familjen att räknas ut efter hur många personer det finns i familjen: föräldrar eller andra vårdnadshavare och minderåriga barn som bor tillsammans med dem i samma hushåll. Tidigare var det så att man beaktade högst två av de barn som omfattades av rätten till barndagvård. Det betyder att de familjer som har många barn vinner på reformen och får således sänkta avgifter. Den högsta avgiften stiger från 200 euro per månad till 233 euro. Alltså får också en del höjda avgifter.
Den mycket omdiskuterade nollavgiften kvarstår, vilket nog är en viktig princip. Ingen skall behöva avstå från dagvård för barnen p.g.a. bristande ekonomiska resurser. När denna reform träder i kraft kommer klientavgifterna att justeras vartannat år, vilket innebär att man undviker problemet med att man med långa tidsintervaller höjer avgifterna relativt mycket.
Det här är ett exempel på beslut som inte är speciellt lätta, men dock nödvändiga. Välfärden måste finansieras och i Finland har vi ett system som består av en kombination av skattefinansiering och avgiftsfinansiering. Kommunernas ekonomi varierar, men det är givet att utan att avgiftsfinansiera en del av vården klarar kommunerna inte av sina skyldigheter. År 1997 utgjorde avgifterna 8,9 % av kommunernas driftskostnader. År 2006 var motsvarande siffra 7,4 %. Det visar att det är nödvändigt att göra något nu och faktiskt och faktiskt också fatta sådana beslut som håller på lång sikt. Även om de är impopulära.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30