Wideroos: KSSR-processen

22.04.2008 kl. 09:45
Från och med 1.1.2009 sker 32 kommunsammanslagningar med 99 sammangåendekommuner. Det innebär att antalet kommuner minskar med 67. Från att vi i Finland nu har 415 kommuner har vi 348 kommuner från början av 2009, .
Det är mycket siffror, men det visar att det sker en hel del kommunreformer på frivillig väg.
Det är säkert så att regeringens KSSR-projekt har sin andel. I kommunerna harman allt mer börjat diskutera framtiden på sikt. Alltför länge har debattenrört sig om föregående års bokslut och nästa års budget. Kommunernas verksamhethandlar emellertid om mycket mera. Framtiden handlar varken om bokslut ellerettårsbudgeter. Det handlar om hur vi överhuvudtaget skall klara servicen iframtiden. Och svaret är varken enkelt eller entydigt. Kommunernas och kommuninvånarnas behov varierar. Det som fungerar i Helsingfors behöver nödvändigtvis inte fungera i Oravais och tvärtom.
Hela KSSR-processen handlar om att varje kommun måste göra sin egen utvärdering utgående från den situation man har. Den utvärderingen måste utgå frånkommuninvånarnas behov av service på lång sikt. Jag är övertygad om att kommunernas tjänstemän och förtroendevalda har förmågan att göra dessa bedömningar. Det behövs inte en "katekes" uppifrån och det behövs inte heller en pekpinne från de stora kommuner som tycker att en kommunreform är det enda rätta.
KSSR-processen är nödvändig och det var viktigt att regeringen tryckte på startknappen. Lika viktigt är att vi nu låter kommunerna jobba med de samarbetsmodeller man tagit fram.Vi kommer säkert att se flere kommunreformer de kommande åren. Men de skall växa fram av sig själva och vara väl underbyggda. Ordergivning och hot brukar sällan leda till goda resultat. Däremot blir det nog om man visar ömsesidig respekt och tålamod för ett demokratiskt beslutsfattande.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om mänskliga rättigheter

För att Finlands människorättspolitik utåt ska vara trovärdig gäller den gamla goda visdomen att det gäller att först sopa rent för egen dörr. Svenska riksdagsgruppen välkomnar därför att denna fjärde redogörelse också täcker respekten för de mänskliga rättigheterna och grundläggande fri- och rättigheterna i det egna landet.
09.09.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35