Wideroos: KSSR-processen

22.04.2008 kl. 09:45
Från och med 1.1.2009 sker 32 kommunsammanslagningar med 99 sammangåendekommuner. Det innebär att antalet kommuner minskar med 67. Från att vi i Finland nu har 415 kommuner har vi 348 kommuner från början av 2009, .
Det är mycket siffror, men det visar att det sker en hel del kommunreformer på frivillig väg.
Det är säkert så att regeringens KSSR-projekt har sin andel. I kommunerna harman allt mer börjat diskutera framtiden på sikt. Alltför länge har debattenrört sig om föregående års bokslut och nästa års budget. Kommunernas verksamhethandlar emellertid om mycket mera. Framtiden handlar varken om bokslut ellerettårsbudgeter. Det handlar om hur vi överhuvudtaget skall klara servicen iframtiden. Och svaret är varken enkelt eller entydigt. Kommunernas och kommuninvånarnas behov varierar. Det som fungerar i Helsingfors behöver nödvändigtvis inte fungera i Oravais och tvärtom.
Hela KSSR-processen handlar om att varje kommun måste göra sin egen utvärdering utgående från den situation man har. Den utvärderingen måste utgå frånkommuninvånarnas behov av service på lång sikt. Jag är övertygad om att kommunernas tjänstemän och förtroendevalda har förmågan att göra dessa bedömningar. Det behövs inte en "katekes" uppifrån och det behövs inte heller en pekpinne från de stora kommuner som tycker att en kommunreform är det enda rätta.
KSSR-processen är nödvändig och det var viktigt att regeringen tryckte på startknappen. Lika viktigt är att vi nu låter kommunerna jobba med de samarbetsmodeller man tagit fram.Vi kommer säkert att se flere kommunreformer de kommande åren. Men de skall växa fram av sig själva och vara väl underbyggda. Ordergivning och hot brukar sällan leda till goda resultat. Däremot blir det nog om man visar ömsesidig respekt och tålamod för ett demokratiskt beslutsfattande.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35