Lax: Dieselskatten bör höjas

25.04.2008 kl. 14:42
Miniminivåerna på dieselskatt i EU bör höjas till samma nivå som skatten på blyfri bensin, men inte mer, blev kontentan av diskussionen och antagandet av det betänkande som den svenske parlamentarikern Olle Schmidt hade lagt fram.

Den bakomliggande orsaken till detta är att man genom olika åtgärder försöker få fram acceptabla lösningar för att begränsa utsläppen, speciellt från vägtransporter. Den nuvarande lagstiftningen, där blyfri bensin och diesel tillåts ha olika minimiskattenivåer och där priset på diesel varierar kraftigt mellan de billigaste respektive dyraste länderna riskerar att leda till att EU-länder konkurrerar med varandra med lägre prissättning på framför allt diesel och därmed bidrar till större totala utsläpp. Detta speciellt eftersom sådana åtgärder riskerar att leda till så kallad "bränsleturism", där människor lockas att köra långa sträckor bara för att hamstra billigt drivmedel.

För att inte de länder som redan nu har höga dieselskatter skall drabbas alltför negativt av denna åtgärd ville EP införa ett tak för hur mycket skatterna får höjas i dessa länder. Personligen tror jag att detta är en viktig utveckling, dels för att på sikt kunna råda bot på de utsläpp som transportbranschen årligen orsakar, men det är även ett led i att få en fullt utvecklad inre marknad inom EU för dessa produkter.

Tilläggas kan att EP i denna fråga endast har en rådgivande roll i förhållande till Ministerrådet, eftersom det handlar om skattepolitik. Huruvida detta genomförs eller inte beror alltså på Rådets beslut framöver.

Henrik Lax
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00

Gruppanförande om statsbudgeten för år 2006

20.09.2005 kl. 00:00