Nylund: Ett starkare universitetsväsende

09.05.2008 kl. 16:09

Målsättningen med den reform av universitetsväsendet som regeringspartierna kom överens om regeringsprogrammet och som för tillfället bereds inom undervisningsministeriet är att stärka universitetens ekonomiska autonomi. Den förlängda målsättningen är givetvis att ytterligare förbättra utbildningens och forskningens kvalitet så att vi också skall kunna locka studeranden, både inhemska och utländska, att utbilda sig på hög nivå i Finland. Det nordiska
utbildningssystemet är överlag vida känt för en kvalitativt god och kostnadsfri utbildning, och det här måste vi i en allt mer globalt konkurrerande värld måna om även i framtiden. Tanken bakom reformen är med andra ord mycket god och reformen värd att satsas på.

Genom reformen skall universiteten ges möjlighet att bli offentligrättsliga juridiska personer eller privaträttsliga stiftelser. Det innebär att universiteten ställs utanför statsbudgeten, men den statliga finansieringsandelen och basfinansieringen kommer enligt utfästelser, och såsom
sfp konsekvent har förespråkat, inte att förändras p.g.a. en ändrad juridisk status. Dessutom skall även universitetens förvaltning revideras så att universiteten själva allt effektivare och mer självständigt kan svara mot de egna utmaningarna. På så sätt stärks också universitetens praktiska autonomi som självständiga aktörer.

I Finland har det redan ett bra tag diskuterats om terminsavgifters vara eller icke-vara, och åsikterna går fortfarande isär. Det som är värt att notera är att det i samband med universitetsreformen, helt i enlighet med vad som överenskoms i regeringsprogrammet, kommer att inledas ett försök genom vilket universitet och högskolor kan ansöka om tillstånd för att ta ut avgifter av studeranden från länder utanför EU/EES-området som deltar i magisterprogram.

Det är säkert värt att ge detta försök en chans för att ta fram resultat för hur ett system med terminsavgifter kunde utfalla, men jag kan ändå inte låta bli att fråga mig huruvida detta trots allt är ett första steg mot införandet av terminsavgifter i Finland. Det kan man än så länge bara spekulera om. Jag ställer mig ändå tveksam till terminsavgifter både för finländska och utländska studeranden. Det är något, som man enligt min uppfattning kan fråga sig om är i
linje med utgångspunkterna för hela vårt utbildningssystem. Vi måste slå vakt om rättigheten att alla i vårt framtida Finland skall ha rätt till hög utbildning oavsett den egna bakgrunden och ekonomiska förutsättningar.

Helt i överensstämmelse med regeringens agenda anser oppositionen i den interpellation om tryggandet av universitetens ställning, som inlämnades den 29 april, att universitetsreformen är nödvändig. Däremot är oppositionen, som sig bör, av annan åsikt än regeringen angående metoderna för hur en reform av universiteten skall förverkligas och uppmärksammar därför universiteten genom en interpellation, som är ett av oppositionens huvudsakliga arbetsverktyg. Jag är ändå övertygad om att de mål och medel som regeringen arbetar för är de rätta för att trygga universitetens framtid, och att regeringen även tar sitt ansvar för att skingra de orosmoln och frågetecken som framförts från olika instanser om reformens konsekvenser för olika parter i universitetsvärlden.

Mats Nylund

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30