Henriksson: En tydligare valfinansieringslag behöv

16.05.2008 kl. 13:17
Knappt har dammet lagt sig efter den tidigare utrikesministerns sms-skandal, då det är dags för nästa fadäs. Den här gången är det centerns gruppordförande Timo Kalli som bjuder in media till kalas.

Kalli gick som känt under veckan ut och meddelade att han inte anmält understöd som han fått av företag för sin riksdagsvalskampanj fastän beloppen överstigit anmälningsgränsen om 1.700 €. Han motiverade sitt beslut att handla så, med att det inte finns något straff om man bryter mot lagen!

Det är upprörande att en riksdagsledamot som dessutom är ordförande för landets största partis riksdagsgrupp, kan visa en sådan nonchalans mot en lag som han själv varit med och stiftat. Lagen skall vara lika för alla, och av oss riksdagsledamöter skall man åtminstone kunna kräva att vi själva förstår att efterleva de lagar vi stiftar.

Tyvärr är det så att Kalli inte enbart skapar en grumlig dager kring sig själv. Den här typen av agerande drar dessvärre oss alla beslutsfattare över samma kam, och göder politikerföraktet. Det är synd, så synd för utan ett fungerande politiskt system och förtroende för det, skakas samhället snabbt i sina grundvalar. Föga hjälper det att Kalli nu meddelat vilka bolag han fått bidrag av och att han kommer att betala tillbaka stöden. Hans attityd till lagen är ju det som varit det centrala. Det är ju inte i sig förbjudet att motta stöd från företag och privata, och det skall inte heller behöva vara något att skämmas över. För dem som inte själva har en stadig kassakista att luta sig tillbaka på, är det nästan omöjligt att kunna genomföra en riksdagsvalkampanj med framgång utan utomstående bidrag.

Valfinansieringslagen från år 2000 måste förtydligas. Det har veckans händelser visat. Samtidigt borde vi också komma bort från det tabu många företag och privata upplever att det är att vara med och finansiera val. För visst är det så att också företagen i vårt land i högsta grad är betjänta av att vi har ett fungerande samhällssystem. Å andra sidan är det lätt att förstå att det är oron över negativ publicitet som avskräcker såväl företag som privatpersoner i dessa sammanhang. Sedan är det en annan sak att varje kandidat själv måste klara av att bedöma, huruvida ens agerande i politiken påverkas av mottagna bidrag. För att öka tilltron till politiken är det entydigt att vi behöver mera öppenhet i redovisningen av hur valkampanjerna bekostas, och inte enbart på individnivå utan också på partinivå.

Systemet måste nu göras så genomskinligt som möjligt. Det skall gå att få reda vem som stött en viss kandidat med större belopp motsvarande dagens gräns på 1700 €, och på vilket sätt övriga medel skaffats. På det sättet kan folk själva avgöra om de anser att det finns bindningar mellan ledamoten och bidragsgivaren och vad det i så fall kan innebära i det praktiska politiska arbetet. Tydligen är det också dags att ta in någon form av sanktion om man bryter mot lagen. Böter är väl det som närmast kommer ifråga. Lite skulle det ändå klia i fingrarna att föreslå samhällstjänst!

Anna-Maja Henriksson
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15