Henriksson: Riksdagsstart med brokig meny

15.09.2008 kl. 11:20
Höstens riksdagsarbete drog igång på allvar den här veckan. Ett mulet Helsingfors tog emot på tisdagmorgon och känslan av att hösten verkligen är här var påtaglig.

Vad har då varit på tapeten i landets högsta beslutsfattande organ? Ja, allt från bland annat revidering av valfinansieringslagen, läget i Georgien, den trafikpolitiska redogörelsen, regeringens förslag om införandet av register över vårdpersonalen på Internet till krisen inom skogsbranschen. Med andra ord en synnerligen brokig meny.

Några ord om ändringarna i valfinansieringslagen, eftersom det är högaktuellt nu när vi den 26 oktober skall gå till kommunalval:

Riksdagen godkände enhälligt att i kommunalvalet måste donatorn anges i alla de fall där donationen är 1000 € eller mera. Samtidigt beslöts att gränsen för vad som får mottas av en och samma donator är 3000 €. Nu är det ju så att i våra trakter är det väldigt sällsynt med valkampanjer som i kommunalval i sin helhet ens skulle uppgå till nämnda maximibelopp, däremot kan gränsen eventuellt ha betydelse för kandidater i våra större städer. Hur som helst är den viktigaste ändringen nu, att härefter måste de invalda i fullmäktige redovisa för dels hur
medlen insamlats men också för hur de använts i kampanjen. Det vill säga kostnader för tidningsannonser, reklammaterial, broschyrer, valmöten, kampanjplanering etc. skall specificeras skilt.

Viktigt är det att komma ihåg att det inte i sig är något fel på att man tar emot bidrag eller ger bidrag till någons kampanj. Tvärtom är det så att det borde kunna anses vara en hederssak att stöda att vi har ett fungerande demokratiskt system. Vi vill ju inte heller att enbart rika eller kändisar skall sitta på den beslutande makten i samhället, eller? Däremot är genomskinligheten viktig. Det vill säga att väljarna kan få veta varifrån  kandidaten fått sina medel. Därför talar jag fortfarande varmt för att man kunde slopa alla gränser och gå till en total redovisningsskyldighet, som också skulle gälla partierna.

Det beskaste på veckans meny var utan tvekan skogsindustrins meddelande om de omfattande nedläggningarna som kommer att genomföras under de närmaste åren. Regeringen visade prov på snabb handlingsförmåga då den samma dag fattade beslut om betydande stöd för strukturomvandling till de kommuner och regioner som drabbas. Som helhet är det en stor sak för landet att över 2000 arbetsplatser försvinner. Den här gången kan vi vara tacksamma för att det inte drabbar UPM i Jakobstad.

Anna-Maja Henriksson
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15