Henriksson: Riksdagsstart med brokig meny

15.09.2008 kl. 11:20
Höstens riksdagsarbete drog igång på allvar den här veckan. Ett mulet Helsingfors tog emot på tisdagmorgon och känslan av att hösten verkligen är här var påtaglig.

Vad har då varit på tapeten i landets högsta beslutsfattande organ? Ja, allt från bland annat revidering av valfinansieringslagen, läget i Georgien, den trafikpolitiska redogörelsen, regeringens förslag om införandet av register över vårdpersonalen på Internet till krisen inom skogsbranschen. Med andra ord en synnerligen brokig meny.

Några ord om ändringarna i valfinansieringslagen, eftersom det är högaktuellt nu när vi den 26 oktober skall gå till kommunalval:

Riksdagen godkände enhälligt att i kommunalvalet måste donatorn anges i alla de fall där donationen är 1000 € eller mera. Samtidigt beslöts att gränsen för vad som får mottas av en och samma donator är 3000 €. Nu är det ju så att i våra trakter är det väldigt sällsynt med valkampanjer som i kommunalval i sin helhet ens skulle uppgå till nämnda maximibelopp, däremot kan gränsen eventuellt ha betydelse för kandidater i våra större städer. Hur som helst är den viktigaste ändringen nu, att härefter måste de invalda i fullmäktige redovisa för dels hur
medlen insamlats men också för hur de använts i kampanjen. Det vill säga kostnader för tidningsannonser, reklammaterial, broschyrer, valmöten, kampanjplanering etc. skall specificeras skilt.

Viktigt är det att komma ihåg att det inte i sig är något fel på att man tar emot bidrag eller ger bidrag till någons kampanj. Tvärtom är det så att det borde kunna anses vara en hederssak att stöda att vi har ett fungerande demokratiskt system. Vi vill ju inte heller att enbart rika eller kändisar skall sitta på den beslutande makten i samhället, eller? Däremot är genomskinligheten viktig. Det vill säga att väljarna kan få veta varifrån  kandidaten fått sina medel. Därför talar jag fortfarande varmt för att man kunde slopa alla gränser och gå till en total redovisningsskyldighet, som också skulle gälla partierna.

Det beskaste på veckans meny var utan tvekan skogsindustrins meddelande om de omfattande nedläggningarna som kommer att genomföras under de närmaste åren. Regeringen visade prov på snabb handlingsförmåga då den samma dag fattade beslut om betydande stöd för strukturomvandling till de kommuner och regioner som drabbas. Som helhet är det en stor sak för landet att över 2000 arbetsplatser försvinner. Den här gången kan vi vara tacksamma för att det inte drabbar UPM i Jakobstad.

Anna-Maja Henriksson
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35