Wideroos: Skogsindustrins besked om nedskärningar

15.09.2008 kl. 11:22
Höstens riksdagsarbete startade denna vecka. Vi förväntar oss en intensiv budgetdebatt när regeringen nästa vecka ger budgetförslaget för år 2009 till riksdagen. Men denna veckas samtalsämne blev skogsindustrins besked om nedskärningar och uppsägningar. Det är dramatiskt när tusentals arbetsplatser försvinner och orterna som drabbas har en ordentlig strukturomvandling framför sig. Det är inte lätt att hitta nya arbetsplatser och företag, och det är inte heller lätt att skapa en tro på att man kommer igen. Men det är inte omöjligt.

Med rätta finns det också förväntningar på regeringen och regeringen måste givetvis ta sitt ansvar. I de nu aktuella fallen har regeringen utsett Kajana och Imatra till s.k. strukturomvandlingsområden. Det innebär att när det finns nya, goda idéer för att ta tag i strukturomvandlingen så kan regeringen bidra med ekonomiskt stöd. Regeringen startar naturligtvis inga företag, men visst kan en och annan miljon euro bidra till att förverkliga de idéer som finns. Det behövs insatser på alla nivåer, men det lokala initiativet är ändå avgörande för hur man lyckas.

En "mindre" fråga som väcker debatt är regeringens förslag att på Internet publicera en namnlista över personer som jobbar inom vården. Vi är rätt många som inte riktigt förstår behovet av detta. Minister Risikko säger att patienten på ett enkelt sätt skall kunna kontrollera om vårdaren har behörig kompetens. Jag är inte ensam om att tycka att det är arbetsgivarens sak och ansvar att anställa behörig personal. Jag är osäker på om jag som patient har behov att kontrollera skötarens eller läkarens kompetens. Det känns som en självklarhet att den som anställer har kontrollerat de anställdas behörighet – känns alltså som ett konstigt förslag från regeringen. Återstår att se vad riksdagen gör.

Ulla-Maj Wideroos
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35