Thors: EU måste koordinera sina ståndpunkter

06.10.2008 kl. 15:33

VSB-koordineringen av internationella frågor, IMO i barnskorna jämfört med EU-frågor!

Idag står med mörka bokstäver och mörka moln en nyhet på första sidan i Helsingin Sanomat, att internationella sjöfartsorganisationens kommande beslut om svavelhalten i bränslen överraskar de finländska beslutsfattarna.

Det gäller säkert somliga - jag har hört om detta förslag, både från branschen och från miljöorganisationerna. Och det är uppenbart att sjöfarten måste ta sitt ansvar, både när det gäller klimatförändringen och kampen mot försurningen. Tidtabeller kan dock diskuteras och halter likaså.
Östersjön är ett väldigt känsligt område - här skall specialregler gälla.

Det att somliga blivit tagna på säng, illustrerar det jag sagt vid flere seminarier men också i riksdagen. Bla framförde jag som min uppfattning på ett seminarium om globalisering för ca 1 år sedan, att EU måste koordinera sina ståndpunkter i flere internationella organisationer och att Europarparlamentet skall vara också ett forum för den demokratiska kontrollen av dessa ståndpunkter.

Vi har ett gott system för koordinering av vad Finland säger i EU, men i internationella organisationer finns det knappast någon sådan koordinering alls. Undantaget är organisationer där EU också skall ha en ståndpunkt. Jag hävdade som MEP att jag visste bättre än mina finländska kolleger som riksdagsledamöter vad som hände i IMO, och tydligen också bättre än ministrar. Under MEP-tiden hände det att jag ringde till finländska tjänstemännen som var på IMO-möten för att kolla vad Finland skulle säga - det fanns ingen annan form att få reda på det.


Och jag tycker faktiskt att EU skall vara ett ställe där våra åsikter koordineras - liksom att Mepar skall kunna övervaka vad som händer i IMO, WHO, FN.s kommission för Europa mm - för det är väldigt mycket som de facto besluts där och som sedan förs in i direktiv. Samma gäller de facto banksektorn - en underlig, helt icke-transparent Baselkommitté är den som slagit fast sk solvensgränser för banker; dvs hur mycket eget kapital skall man ha i förhållande till utlåningen.
Ingen insyn där heller.

Summar summarum: Det måste skapas bättre regler för hur andra organisationer behandlas i vårt statsmaskineri. Ett sätt kunde vara att de EU -sektioner, som samlar intressenter inom olika områden skulle bilda stommen till denna koordinering.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Gruppanförande 13.4

Gruppanförande i debatten om statsrådets redogörelse om ramar för statsfinanserna
13.04.2010 kl. 16:25

Gruppanförande 8.4

Gruppanförande i responsdebatten om regeringens redogörelse om läget i Afganistan och Finlands deltagande i ISAF-operationen
09.04.2010 kl. 09:25

Gruppanförande 7.4

Regeringens förslag till tilläggsbudget
07.04.2010 kl. 17:00

Gruppanförande 18.2

Gruppanförande i debatten i anledning av regeringens redogörelse om Afghanistan
19.02.2010 kl. 09:20

Gruppanförande 9.2

Gruppanförande i riksdagsdebatten i anledning av statsministerns meddelande om regeringens politik
09.02.2010 kl. 13:45

Gruppanförande i responsdebatten om statsbudgeten för år 2010

Äntligen syns det ljus i ändan av tunneln! Enligt färska uppgifter från Statistikcentralen har bruttonationalprodukten svängt till tillväxt under årets tredje kvartal. Det samma gäller åtta av Finlands tio viktigaste exportländer. Men där slutar de goda nyheterna för dagen.
14.12.2009 kl. 13:45

Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!
24.11.2009 kl. 15:05