Wideroos: Förhållandet stat - kommun

17.10.2008 kl. 13:54
Förhållandet mellan staten och kommunerna är en fråga som med jämna mellanrum är på tapeten. Hur mycket skall staten styra kommunernas verksamhet? Skall man öronmärka statsandelarna som man gjorde förut? Hur stor frihet skall kommunerna egentligen ha?

Det är säkert så att dagens system behöver en översyn. Det finns skillnader mellan kommunernas servicenivåer och skillnaderna borde inte tillåtas bli alltför stora. Men det är inte säkert att en stark styrning från statens sida löser problemet.

Förhållandena i kommunerna är olika - likaså behoven. Det måste nog finnas en rätt stor frihet för kommunerna att bygga upp sin service utgående från kommunernas egen situation. Samtidigt behöver staten instrument att ta till om kommunerna inte sköter sig. Modeller finns. De sjukvårdsdistrikt som inte uppfyller vårdgarantin kan bestraffas med böter. Något liknande system kan säkert utvecklas gällande kommunerna. Och man kan ge kommuninvånarna större frihet att söka service utanför kommunens gränser om den egna kommunen inte klarar av sin uppgift.

Tag dagvården som ett exempel: om hemkommunen inte kan erbjuda dagisplats inom rimlig tid kunde familjen få rätt att vända sig till grannkommunen. Det finns säkert andra liknande situationer där man kunde ge kommuninvånarna större rättigheter. Det är ett bra sätt att påverka den egna kommunen. Eller varför inte ta i bruk systemet med servicesedlar? Också det ett sätt att låta kommuninvånarna få mera att säga till om.

Om man alltså ger kommuninvånaren större påverkningsmöjligheter behöver man inte öronmärka statsandelarna och staten behöver inte styra kommunens verksamhet. Kommuninvånaren tar hand om styrningen och gör det naturligtvis utgående från de behov som finns.

På så sätt byggs också ett närmare förhållande mellan kommunpolitiker och invånare upp. Det är nödvändigt att så sker - det ökar intresset för det politiska arbetet i kommunen. Ett arbete som är nog så viktigt och som kräver att kommuninvånarna också engagerar sig i val och röstar.


Ulla-Maj Wideroos
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30