Nylund: Varför lägga ned en fungerande enhet?

24.10.2008 kl. 14:24
Varför lägga ned en fungerande enhet just för att den fungerar?

Polisens grupp för bekämpande av olaglig djurskyddsaktivism hotas av nedläggning. Som orsaker till avslutandet anges att gruppen har fungerat på projektbas i nästan sex år, och att den har lyckats mycket väl i sitt uppdrag. Båda påståendena är korrekta. Räderna mot pälsfarmer har nästan upphört efter att gruppen bildades. Den stora frågan är hur vi ska garantera att inte räder
mot pälsfarmer igen tar fart.

Man kan jämföra med situationen i Sverige, där pälsfarmningen utgör endast en bråkdel av den finländska. I Sverige har man ingen enhet som är specialiserad på olaglig aktivism. Där har det bara under de senaste två åren har det skett 14 tillslag mot minkfarmer, och det har släppts ut tusentals och åter tusentals minkar som dött, hamnat under bilhjulen eller överlevt och blivit riktiga miljömarodörer.

Polisens grupp har samlat uppgifter om och kartlagt den hårda kärnan av finländska aktivister som håller på med brottslig verksamhet, och deras kopplingar till den internationella motsvarigheten och dess bakgrundskrafter. Den kunskap och den skicklighet som gruppen utvecklat är oerhört svår att
överföra på den lokala polisen. Det berättar en hel del om specialgruppens kompetens att den till en del också använts för att säkra kärnkraftsbygget i Olkiluoto.

Olaglig aktivism och tillslag sker lokalt, men dess ursprung, planering och bakgrundskrafter är så gott som alltid nationella eller internationella. Därför måste också övervakningen, uppföljningen och utredningsarbetet skötas på ett nationellt plan.

I en demokrati får man demonstrera och uttrycka sina åsikter. Kännetecknande för egentligen all aktivism är också att det i grunden finns något positivt eller behjärtansvärt i verksamheten. Men i det skede då den lagliga opinionsbildningsverksamheten övergår till hot mot mänskor, våld och
förstörande av egendom föreligger alltid risken att också yttrandefriheten lider. För den lokala polisen kan det vara svårt att skilja på laglig aktivism, en medborgerlig grundrättighet, och krimininell verksamhet som skadar vårt samhälle. Specialenheten är utbildad bland annat just för detta ändamål.

Orsaken till nedläggningen är inte ekonomisk. I detta nu består enheten av två poliser. Verksamheten har fungerat utmärkt under Västra Finlands polisläns ledning, men ett projekt är ju till sin natur tidsbundet och ur den synvinkeln är det naturligt att verksamhetsmodellen förändras. Det som inte får ske är att all den kunskap som samlats nu går till spillo. Den olagliga
djurrättsaktivismen stannar inte vid räder mot pälsfarmer. Om samhället inte har kontroll över situationen står vi snabbt inför en situation där det begås räder mot affärsidkare, livsmedelsindustrier som förädlar animalieprodukter och regelrätta hot mot liv, något som redan förekommer bland annat i Sverige.

Polisens specialgrupps verksamhet måste få en fortsättning. Det handlar om att säkra näringsidkarnas rättsskydd och trygghet, det handlar om att bibehålla respekten för rättsstaten och sist men inte minst; att inte låta en liten grupp med extrema element undergräva vår oerhört värdefulla yttrandefrihet.

Mats Nylund, riksdagsledamot, sfp

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00

Interpellation om bättre villkor för kvinnor i arbetslivet

Interpellanterna lyfter upp ett tema som sysselsatt flera generationer och som fortfarande är ett delvis olöst problem, det vill säga att skapa en större jämställdhet inom arbetslivet. Oppositionen påminner om att regeringen lovat befrämja jämställdheten genom ett program med målsättningen att få bort omotiverade löneskillnader.
30.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om alkoholpolitiken

Oppositionen skall ha ett erkännande för en saklig och välformulerad interpellationstext. Här behövs inga teoriska och känsloladdade reaktioner. Problemet är tillräckligt allvarligt ändå.
23.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om barnfamiljernas situation

Det är aningen svårt att lista ut vilken samhällsgrupp oppositionen anser att regeringen har misskött mest. För fyra veckor sedan var det studenterna, för tre veckor sedan var det pensionärerna och idag är det då barnfamiljerna som lider mest.
11.10.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
03.10.2006 kl. 00:00