Henriksson: I Österbotten håller Sfp!

04.11.2008 kl. 08:23
Kommunalvalet har stötts och blötts den gångna veckan. Då vi ser på hela landet är det klart att samlingspartiet, sannfinländarna och de gröna hör till valets vinnare. Lika klara förlorare är centern och socialdemokraterna. Också Sfp gick bakåt på det nationella planet.

Den som bara hört på radio och sett på tv eller läst HBL har erbjudits en bild av att Sfp tappat mark överallt, men så är det ju inte. Gör vi en närmare djupdykning i svenska Österbotten ser det helt annorlunda ut än i Helsingfors och Nyland.

Vasa valkrets och då speciellt landskapet Österbotten liknar ingen annan del av landet då vi ser på valresultatet. I landskapet lyser sannfinländarna nästan med sin frånvaro och de gröna likaså. Samlingspartiet har inte heller något annat starkt fotfäste än Vasa stad. Det här beror naturligtvis mest på att Österbotten är det mest svenska landskapet i hela landet. Därför är Svenska Folkpartiet av tradition också det starkaste partiet här.

Sfp i Österbotten lyckades också hålla ställningarna i det här valet väl. Partiet gick framåt i bl.a. Jakobstad, Malax och Närpes. Vi får med våra dryga 45.000 röster fortfarande majoritet i landskapsfullmäktige. Något som ju bland annat centern hade som mål att krossa, utan att lyckas. Sammanlagt ökade Sfp:s röster i Vasa valkrets med 877 från föregående kommunalval. I procent blev det en liten tillbakagång på -0,4 %, så att vi nu fick 19,7 % av rösterna i valkretsen.

Tittar vi specifikt på Jakobstadsregionen (Jakobstad, Pedersöre, Larsmo, Nykarleby och Kronoby), så hittar vi inte en enda vare sig grön eller sannfinländare bland de invalda. Samlingspartiets enda mandat i regionen hittar vi i Jakobstad. Tala om att skilja sig från landet som helhet. I Jakobstad gjorde Sfp också sitt genom tiderna bästa val, som ger 18 platser i fullmäktige. I Pedersöre, Larsmo och Nykarleby klarade man av att hålla ställningarna, medan man i Kronoby gick något bakåt. Inte desto mindre behåller Sfp där en solklar majoritet.

Blickar vi norrut, är det klart att situationen i Karleby inger bekymmer. Centern är där det starka partiet, och har profilerat sig i valet med att vilja orientera sig norrut mot Uleåborg. Socialdemokraterna förlorade t.o.m. på sin partiledares hemmaplan. För Svenska Folkpartiet var det väntat att man skulle backa i Karleby, men inte riktigt så mycket som man nu gjorde. Vad allt detta kommer att innebära i praktiken under de kommande åren återstår att se.

Svenska Folkpartiet har som helhet alltså gjort ett rätt hyfsat val i Österbotten. Vi skall också komma ihåg att Sfp i de flesta kommuner här är det huvudsakligen ansvarsbärande partiet. I allmänhet brukar det kosta att bära ansvar. Något som centern fått smaka på i detta val i de tidigare så centerstarka områdena.

Anna-Maja Henriksson
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15