Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

26.11.2008 kl. 16:17
Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
Statsrådet anser att verkningarna av upphandlingslagstiftningen troligen kan bedömas bäst först om 5-7 år eller då upphandlingspraxisen enligt den nya lagen hunnit bli etablerad. Den uppföljning och redogörelse statsrådet nu kommer med avser enbart att ge snabb feedback om lagens effekter på kort sikt och underlätta bedömningen av behovet av korrigeringar. Detta sker i enlighet med den kläm om en redogörelse inom 2008 som riksdagen godkände i samband med att lagen antogs. Lagen anses i stort sett fungera och fylla de kriterier som ställdes på den även om vissa förbättringsförslag redan nu kan utkristalliseras. Svenska riksdagsgruppen håller med om att tiden är för kort för att kunna dra långtgående slutsatser av lagen.

Arbets- och näringsministeriet och Finlands Kommunförbund har sedan år 2004 gemensamt finansierat verksamheten vid Rådgivningsenheten för offentlig upphandling, vilken ger rådgivning i tillämpningen av upphandlingslagstiftningen. Enheten tillhandahåller avgiftsfri service i form av rådgivning i frågor som rör offentlig upphandling och särskilt gällande juridiken kring upphandlingen. Frågor som tolkning av upphandlingslagstiftningen i samband med kommunsamgångar eller krav på anbudsgivarnas lämplighet som ställs av en upphandlande är exempel på frågor som rådgivningen fått svara på. Rådgivningen riktar sig således främst till de upphandlande enheterna, eftersom det är dessa som styr hela upphandlingsprocessen. Genom en bra och kvalitativ rådgivning kan felaktiga lösningar förebyggas och juridiska processer, som i sin tur leder till förseningar och dröjsmål också undvikas. Rådgivningsverksamheten har en stor betydelse för upphandlingspersonalen vid små upphandlande enheter som saknar en egen centraliserad eller yrkesmässig upphandlingsfunktion. Upphandlingen är ett mycket grannlaga arbete som kräver mycket kunskap också om detaljer.

Social- och hälsovårdstjänsterna är utan tvivel en av de viktigaste kommunala serviceformerna. År 2006 köpte kommuner och samkommuner social- och hälsovårdstjänster av privata producenter till ett värde av 1,3 miljarder euro. Det är mycket pengar och det är svåra frågor. Upphandlingen får inte leda till otrygghet för den som behöver tjänsterna. Det finns en uppenbar risk för detta om man inte har ett tillräckligt långt tidsperspektiv för upphandlingen.

Tryggandet av servicekvaliteten är av central betydelse för upphandlingen av social- och hälsovårdstjänster. Bestämmelserna i upphandlingslagen gör det möjligt att beakta kvaliteten på många sätt. Köparen kan ställa lämplighetskrav på anbudsgivaren, se på den totalekonomiska fördelaktigheten, fastställa krav för servicen eller ställa krav på uppföljning och utvärdering av servicen. Köparen har alltså ett stort ansvar för kvaliteten.

I redogörelsen säger regeringen också att språkliga faktorer har använts som ett kvalitativt jämförelsekriterium och att språkliga faktorer kan ha en central inverkan på innehållet i vården och servicen och därigenom på kvaliteten. Enligt statsrådet används dessa faktorer dock sällan som jämförelsekriterier.

Språket har stor betydelse i många skeden av den offentliga upphandlingsprocessen. Det gäller på vilket eller vilka språk upphandlingsenheten ger ut information om offertförfrågan, på vilket eller vilka språk anbuden kan ges in och slutligen vilken vikt den språkliga servicen ges i poängsättningen av själva tjänsten som upphandlas och hur man värderar denna. De anvisningar som finns om upphandling av tjänster är mycket detaljerade. I anvisningarna har däremot språkets betydelse fått mindre utrymme och anvisningarna kan till och med anses vara bristfälliga.

De myndigheter och instanser som ansvarar för upphandlingsfrågor, arbets- och näringsministeriet samt rådgivningsenheten, måste precisera anvisningarna om de språkliga aspekterna i upphandlingen. Justitieministeriet har under våren 2007 gett ett utlåtande till dåvarande handels- och industriministeriet där man går genom språkets betydelse under hela den offentliga upphandlingsprocessen. Varken handels- och industriministeriet eller dess efterföljare arbets- och näringsministeriet har dock ännu gett närmare anvisningar om språkets betydelse i processen. Staten måste bära sitt ansvar i denna fråga, anser Svenska riksdagsgruppen.

Byråkratin kring upphandlingslagstiftningen och upphandlingsförfarandena är omfattande. Den kritik som riktats mot offentlig upphandling och konkurrensutsättning har också därför mest riktat sig mot tillämpningen och upphandlingspraxisen. Särskilt små upphandlare, små företag, enskilda yrkesutövare och organisationer anser att det är svårt att besvara anbudsförfrågningarna på rätt sätt. Stramare formkrav har lett till en ökad byråkratisering av processen – något som äter resurser. De formella kraven som ställs på anbudsgivarna är desamma oberoende av om det är fråga om en stor eller liten tjänsteproducent. Tanken med lagen var att effektivera användningen av offentliga medel och tack vare en centralisering av inköpen har man säkert även åstadkommit inbesparingar. Den negativa effekten har dock blivit den att upphandlingarna blivit så omfattande att små och medelstora företag och enskilda yrkesutövare svårligen kan delta i anbudstävlan.

Att regeringen även – i beredningens slutskede – fått med ett stycke om miljöaspekten i redogörelsen är bra. Beaktandet av miljöaspekter vid den offentliga upphandlingen är viktigt med tanke både på främjandet av en hållbar utveckling och på det offentligas ansvar att i sin verksamhet beakta miljö-, klimat- och hållbarhetsaspekter. Också i denna fråga behövs mera upplysning och kunskap så att miljöfrågorna får den betydelse de är förtjänta av.

Det finns delade meningar om hur bra reformen av upphandlingslagen egentligen fungerat under detta första år. I viss mån har man säker använt offentliga medel på ett mer effektivt sätt och ökat öppenheten i upphandlingsförfarandet, men en del problem kvarstår ännu – både hos upphandlingsenheterna och hos tjänste- och varuproducenterna. Svenska riksdagsgruppen hoppas att riksdagen i utskottsbehandlingen redan nu tar fasta på de svårigheter och oklarheter som har uppdagats så att man kan åtgärda dessa redan nu, utan att vänta på en bedömning av verkningarna om 7 år.
 

Ulla-Maj Wideroos höll gruppanförandet 26.11.2008

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30