Skriftligt spörsmål om kontroll av införsel av utsäde

19.12.2008 kl. 15:45

Kontroll av införsel av utsäde

Till riksdagens talman

Den första fodermajsen har nu skördats på Åland och enligt odlaren kommer utsädet troligen från Mexiko, som är ett av de länder där genmodifierat utsäde används i stor utsträckning. Den åländske importören säger sig inte kunna garantera att utsädet inte varit föremål för genmanipulation.

Enligt finsk lag är det fortfarande förbjudet att införa genmodifierat utsäde, men stor osäkerhet råder om huruvida någon form av övervakning förekommer. Det är inte bara på Åland människorna är oroliga för utvecklingen på detta område, överallt i samhället diskuteras frågan om genmanipulerad föda. Det är av yttersta vikt att få en pålitlig redogörelse för hur förbudet efterlevs och att en tillförlitlig övervakning genomförs.

Med hänvisning till det som anförs ovan får jag i den ordning 27 § riksdagens arbetsordning föreskriver ställa följande spörsmål till den minister som saken gäller:

Har regeringen fullständig kontroll över att inte genmodifierat utsäde importeras till och säljs i Finland och att ingen försöks- eller kommersiell odling av genmodifierad majs sker i landet?
Helsingfors den 19 november 2008

Elisabeth Nauclér /sv

----------------------------

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 873/2008 rd undertecknat av riksdagsledamot Elisabeth Nauclér /sv:

Har regeringen fullständig kontroll över att inte genmodifierat utsäde importeras till och säljs i Finland och att ingen försöks- eller kommersiell odling av genmodifierad majs sker i landet?
Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Inom Europeiska gemenskapen får man enligt gemenskapsrättsakterna odla sådana genetiskt modifierade växtsorter som godkänts för odling inom EU. Beslut om medgivande för odling av genetiskt modifierade växtsorter fattas inom EU genom ett förfarande på gemenskapsnivå i enlighet med rättsakter som gäller genteknik, och medgivandet gäller som sådant i alla EU:s medlemsstater, även Finland.

I gemenskapsrättsakterna finns emellertid inte detaljerade bestämmelser om hur förhållandet mellan odlarna ska ordnas i samband med odlingen av genetiskt modifierade sorter. Sådana preciserande bestämmelser kan utfärdas nationellt, men de får inte stå i strid med de ifrågavarande harmoniserande EG-rättsakterna.

Tillsynen av genetiskt modifierat frö regleras av lagen om handel med utsäde (728/2000 ), gentekniklagen (377/1995 ), Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1829/2003 om genetiskt modifierade livsmedel och foder samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1830/2003 om spårbarhet och märkning av genetiskt modifierade organismer och spårbarhet av livsmedel och foderprodukter som är framställda av genetiskt modifierade organismer och om ändring av direktiv 2001/18/EG.

Tillsynsmyndigheter för genetiskt modifierat utsäde är de tillsynsmyndigheter som avses i lagen om handel med utsäde och gentekniklagen. Tillsynen av genetiskt modifierat utsäde grundar sig på handlingar samt provtagning och analys av proverna där man använder metoder som validerats av gemenskapens referenslaboratorium (CRL) och analyserna utförs i ett ackrediterat laboratorium.

Syftet med tillsynen av genetiskt modifierat utsäde är att säkra att det utsäde som finns på marknaden uppfyller kraven i författningarna. För närvarande har man i EU för odling godkänt en sort av genetiskt modifierad soja och majs samt genetiskt modifierad raps enbart för fröproduktion. Genetiskt modifierade växter finns tillsvidare inte för kommersiell odling i Finland, eftersom de sorter av genetiskt modifierad soja och majs som godkänts i EU inte lämpar sig för odling i Finland.

Även genetiskt modifierade växter som används för försöksverksamhet övervakas i enlighet med gentekniklagen. Lagen gäller de principer som tillämpas vid godkännande av utrymmen för odling av växter och mikrober samt uppfödning av djur och fältprov och förfarande vid godkännande i Finland. Lagen gäller också de nationella åtgärder och principer som tillämpas vid behandling av tillstånd bl.a. för kommersiell odling av genetiskt modifierade växter inom EU i enlighet med direktivet om avsiktlig utsättning. Varje genmodifierad organisms effekter bedöms fall för fall och tillstånd till användning ges endast sådana genetiskt modifierade organismer som är trygga för människans och djurens hälsa och miljö. Tillståndet kan omfatta nödvändiga villkor och restriktioner på basis av riskbedömningen. För kontrollen av fältförsök ansvarar inspektörer vid Livsmedelssäkerhetsverket och Finland miljöcentral enligt gentekniklagen.

Lagen om handel med utsäde tillämpas på produktion, marknadsföring, import och export av utsäde för åker- och trädgårdsväxter. Till Finland får utsäde importeras endast från sådana stater vars system för frökontroll motsvarar EU:s frökontrollsystem. Dessutom får man i landet införa enbart frön av de sorter som finns i EU:s sortlista.

För fröpartier som kommer från länder utom EU ska man ansöka om importtillstånd av Livsmedelssäkerhetsverket Eviras enhet för frökontroll, om sorten inte finns i EU:s sortlista, om sorten inte finns tillgänglig inom EU:s område eller av någon annan särskild orsak. Importören ska göra en importanmälan till Eviras enhet för frökontroll om varje importtillfälle.

Syftet med det ovan nämnda förfarandet är att garantera att det utsäde som införs i Finland och det utsäde som marknadsförs i Finland uppfyller de krav som förutsätts i Europeiska gemenskapens lagstiftning och de nationella författningarna.

Helsingfors den 2 december 2008

Jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa Anttila
 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!
24.11.2009 kl. 15:05

Valtioneuvoston kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevasta selonteko

Kunta- ja palvelurakenneuudistus on yksi maamme merkittävimmistä rakennepoliittisista muutosprosesseista. Sa-manaikaisesti se on tämän hallituksen tärkeimpiä hankkeita. Tämä merkitsee myös sitä, että tämä selonteko on mitä tärkein, ja meidän on tarkkaan harkittava miten jatkamme ja kehitämme tätä prosessia. Uudistuksessa syntyneisiin ongelmiin on suhtauduttava erittäin vakavasti!
24.11.2009 kl. 15:00

Debatt om Finland och de arktiska områdena

Den arktiska regionen väcker definitivt ett stort politiskt och ekonomiskt intresse på global nivå. Klimatforskarna har redan för länge sedan slagit larm och varnat för att områdena närmast polerna kommer att påverkas klimatuppvärmningen först och att förändringen kommer att vara dramatisk där. Finland och de övriga nordiska länderna har därför ett särskilt ansvar att både inom EU och i internationella sammanhang uppmärksamma den arktiska regionen och människorna som lever där.
18.11.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om den klimat- och energipolitiska framtidsredogörelsen

Framtidsredogörelsen om klimat- och energipolitiken är ett viktigt bidrag till den aktuella debatten om den nödvändiga vägen till ett utsläppssnålt Finland. Svenska riksdagsgruppen är glad för att redogörelsen utgår från klimatförändringens effekter ur ett globalt perspektiv och betonar de katastrofala riskerna för mänskligheten och livet på jorden om inget görs föra att förhindra utvecklingen.
21.10.2009 kl. 15:25

Statsrådets meddelande om valfinansieringen

Demokrati förutsätter val. Val förutsätter kandidater och partier. Men val förutsätter också valkampanjer. Valkampanjer är inte gratis, de kostar. Det räcker inte med att nå ut till väljarna bara på torg- och stugmöten och med dörrknackning – inte för att de är helt gratis, de heller.
30.09.2009 kl. 15:35

Interpellationsdebatt om äldreomsorgen

Det är uppfriskande att oppositionen också intresserar sig för politiska substansfrågor som direkt berör medborgarnas vardagliga liv. Äldreomsorgen är utan tvekan en sådan. Äldreomsorgen är ändå mindre lämplig som föremål för en interpellation eftersom den är en gemensam angelägenhet för regeringen och hela riksdagen, och inte minst för kommunerna där oppositionen här i riksdagen bär samma ansvar som regeringspartierna.
29.09.2009 kl. 15:15

Remissdebatt om budgetförslaget för 2010

Minns någon en statsbudget som alla skulle ha varit helt tillfreds med? Knappast. Oppositionen hittar alltid stora brister i budgetförslagen och regeringspartier hittar mindre brister. Knappast har det ens funnits någon finansminister som skulle ha varit helt nöjd med alla detaljer. Det hör till sakens natur, eftersom varje budget är en balansgång och pengarna aldrig räcker till.
15.09.2009 kl. 16:05