Alla har rätt till en tillräcklig bastrygghet

16.01.2009 kl. 08:00
Svenska riksdagsgruppen anser att ett av de viktigaste elementen i vårt samhälle är ett socialt skyddsnät som är heltäckande och aktiverande. Alla har rätt till en god start i livet och en välfärd som ger tillräcklig bastrygghet.


Garantipension
Seniorernas ekonomi har under de senaste åren förbättrats i takt med att allt flera lyfter arbetspension, men över 80 000 personer lyfter fortfarande enbart folkpension vars brutto är högst 584 euro per månad. Detta kan jämföras med att pensionen för alla pensionärer i genomsnitt är cirka 1 000 euro brutto i månaden. För dem som endast lyfter folkpension är folkpensionens nivå otillräcklig.

Svenska riksdagsgruppen vill ha en garantipension på minst 650 euro i månaden, ännu under denna valperiod. Garantipensionen skall vara ett tillägg om helhetspensionen är lägre än 650 euro per månad.

Garantipensionen är i hög grad även en jämställdhetsfråga. Tillägget skulle omfatta ca 110 000 personer varav 2/3 kvinnor. Av männen som skulle få tillägget är 90 % ensamstående. Det viktiga ifråga om garantipensionen är att den sammanjämkas med övriga förmåner så att helheten inte blir lidande.

Ensamförsörjare
Svenska riksdagsgruppen vill att ensamförsörjarbidraget höjs och att kopplingen mellan barnbidragets ensamförsörjartillägg och utkomststöd slopas.

Enligt lagen om utkomststöd utgör bland annat barnbidraget samt ensamförsörjartillägget sådana inkomster som beaktas vid uträkningen av utkomststöd. Enligt Folkpensionsanstalten betalas ensamförsörjartillägg för ca 151 250 barn i sammanlagt ca 97 540 hushåll. Av dessa bor ca 45 504 barn i hushåll som lyfter utkomststöd.

Utredningar visar dock att hushåll med en ensamförsörjande förälder mer än andra barnfamiljer är beroende av utkomststöd för sitt uppehälle. För att de allra fattigaste ensamförsörjarhushållen skall ha en nytta av en höjning av ensamförsörjartillägget måste kopplingen till utkomststödet slopas.

Denna ändring beräknas öka kommunernas utgifter för utkomststödet med ungefär 11 miljoner euro. Svenska riksdagsgruppen anser att staten fullt ut skall kompensera detta till kommunerna.

Barn- och ungdomspsykiatrin
Som en följd av de specialinriktade anslagen för barn- och ungdomspsykiatrin år 2000-2005 har man fått goda erfarenheter bl.a. av förebyggande verksamhet. I budgeten för 2008 användes en del av anslagen till det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården till att förbättra den psykiatriska vården för barn och unga. Även för 2009 öronmärkte riksdagen anslag för satsningar på barn- och ungdomspsykiatrin.

Vården har under de senaste åren förbättrats på många sätt men det finns ännu regionala skillnader. Dessutom är tjänsterna spridda och i många fall knutna till specialsjukvården samtidigt som hela systemet är inriktat på sluten vård.

Det finns alltså många argument som talar för att det också ur statsekonomisk synvinkel ännu finns orsak att fortsätta att förbättra mentalvården. De öronmärkta anslagen för detta har givit lovande resultat. Barnens illamående är ofta också ett tecken på att de vuxna i familjen kämpar med olika problem. Därför är det av central betydelse att hela familjer omfattas av specialriktade åtgärder.

Svenska riksdagsgruppen anser att dessa öronmärkningar behövs även i fortsättningen för att kunna utveckla vården och erbjuda vård i hela landet samt att ge vård på båda nationalspråken.
 

Uttalande 16.1.2009

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15