Henriksson: Dags för gemensamt stimulanstalko!

20.01.2009 kl. 20:36
I veckan kom det dystra beskedet att Metsäbotnias fabrik i Kaskö skall läggas ner. För arbetstagarna och deras familjer är det naturligtvis en mardröm, samtidigt som det för en liten ort som Kaskö med runt 1500 invånare är ett synnerligen hårt slag. Länge har Kaskö hört till de kommuner i landet som kunnat stoltsera med de bästa placeringarna då det gällt den kommunala ekonomin. Mycket på grund av inkomster från hamnen och goda samfundsskatteintäkter som i sin tur långt härstammat från massafabriken. Nu är den tiden historia.

Det gäller ändå att se framåt och göra det bästa av situationen. Ett intimare samarbete mellan kommunerna i Sydösterbotten bör stå högt på agendan. Från regeringens sida kom genast besked om att Sydösterbotten nu behöver få speciella statliga stödåtgärder. Det är rätt och riktigt. Också Österbottens Förbund bör sätta in alla sina muskler på att hjälpa Sydösterbotten och Kaskö med att bygga upp framtiden, det ligger i hela landskapets intresse.

Rent allmänt behövs nu gemensamma krafttag i landet för att stimulera ekonomin. Den globala krisens följder kan åtminstone delvis bekämpas med våra egna nationella och lokala åtgärder. Regeringen håller som bäst på och syr ihop ett omfattande stimulanspaket. Så snart det paketet är klart bör riksdagen sammanträda.

I våra kommuner har vi ingen lätt uppgift att balansera mellan sparande och stimulering. Att bromsa och gasa samtidigt är en svår konst. Där det är möjligt borde vi ändå försöka tidigarelägga projekt som också annars behöver genomföras. Det kan t.ex. gälla sanering av mögelskolor eller utbyggnad av fastigheter som blivit för trånga. Jag hoppas också att det paket som regeringen förbereder skulle innehålla öronmärkta pengar som kunde delas ut till kommunerna för att underlätta tidigareläggande av just sådana bygg- och renoveringsprojekt.

För Jakobstad är det en lycka att man nu kommit så långt med de stora byggprojekten som det jobbats för i flere år, att deras förverkligande kan inledas just nu i den rådande konjunktursvackan. Jag tänker då på det nya Polis- och rättshuset, Campuset vid Lassfolks och köpcentret Maria Malm. Det är också bra att minnas att alla dessa projekt ägs av någon annan än staden, och därför inte belastar stadens ekonomi.

Men inte bara staten och kommunerna kan delta i stimuleringen av ekonomin. Det kan också hushållen i stor grad. De skattesänkningar som nu gjorts verkar tillsammans med den sjunkande inflationen och de lägre räntorna, positivt på hushållens inkomster. Också hushållsavdraget som från det här årets början höjts till 3000 euro per skattskyldig med 100 euro självrisk, ger hushållen möjligheter att delta i stimulanstalkot och skapa nya arbetsplatser. Avdraget kan härefter användas till exempelvis köp av hushållstjänster som städning och matlagning, till barnpassning, till hemhjälp för äldre, till renovering av fastigheter, till snöskottning och gräsklippning, till installation av bredband eller luftvärmepump eller varför inte till utbyte av gammal oljepanna. Om en tjänst kostar 20 euro per timme innebär hushållsavdraget i regel att staten subventionerar 60 procent, och den egna kostnaden blir i praktiken 8 euro. Det lönar sig att kontakta skattebyrån för närmare information.

Sparsamhet är en dygd sägs det, men just nu är det heller inte fel att åtminstone fortsätta konsumera och handla som man brukar. Pengar som rör sig stimulerar bättre än de som står stilla.

Anna-Maja Henriksson

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37