Henriksson: Indexbundna barnbidrag i medvind

05.02.2009 kl. 13:09
Förra veckan kom den såkallade Sata-kommittén som tillsatts för att bereda en helhetsreform av socialskyddet, med sin mellanrapport. Den innehåller många goda förslag.

Vårt socialskydd har under åren blivit ett lapptäcke, som knappt någon i landet till fullo mera behärskar. Därför behövs reformer som gör sociallagstiftningen enklare och lättare att förstå för var och en oss. Samtidigt behövs förbättringar i själva bidragssystemet.

Oerhört viktigt tycker jag och vi i svenska riksdagsgruppen att det är att reformen skulle ta sikte på att de som har det allra sämst ställt i samhället, skall få det bättre. Till den kategorin hör de pensionärer som lever på de allra lägsta pensionerna, dit hör också många ensamförsörjare och långtidsarbetslösa.

Därför har svenska riksdagsgruppen bl.a. starkt betonat behovet av en garantipension. Sata-kommitténs mellanrapport innehåller också glädjande nog ett sådant förslag. I vår riksdagsgrupp har vi talat om en minimigarantipension på åtminstone 650 €. Personligen resonerar jag så att summan borde vara på en sådan nivå att det går att klara sig utan att söka utkomststöd. Därför är det också viktigt att bostadsbidragssystemet utvecklas så att garantipensionen inte äter upp något av ett eventuellt bostadsbidrag.

Reformen skall också vara sådan att den sporrar folk att söka jobb och aktivera sig. I Danmark har man goda erfarenheter av det. Just nu då permitteringar och uppsägningar duggar tätt, är det viktigaste att se till att alla som drabbas kan känna sig trygga och säkra på att det i alla sammanhang finns ett skyddsnät och en utkomst som man kan stöda sig på.

Sata-kommittén vill också binda barnbidraget och vissa andra grundtrygghetsförmåner som t.ex. studiestödet till konsumentprisindex. Det är inte mera än rätt. Också förslaget att förlänga barnbidragsåldern till 17-år är välkommet.

Nu återstår att hitta kreativa finansieringsmodeller och börja förverkliga förslagen. Då skattebasen sviktar och världsekonomin djupdyker, förstår alla att det inte är någon lätt ekvation. Då gäller det att prioritera. Jag och svenska riksdagsgruppen vill att vi får se garantipensionen införas ännu under den här regeringsperioden.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30