Henriksson: Intensiv period i riksdagen

09.02.2009 kl. 09:20
Riksdagsarbetet drog i gång på allvar den här veckan. Onsdagen var vikt för gudstjänst och riksmötets öppnande under högtidliga former med därpå följande kaffe och tilltugg i rikssalen. Det självklara samtalsämnet var presidentens tal men också biskop Mikko Heikkas predikan.

Bägge framhöll med all tydlighet att vi nu behöver sluta upp för varandra och ge utrymme för solidaritet och gemensamt ansvar. Det handlar om att bry sig om och inte lämna någon grupp i samhället vind för våg. Det handlar om att trygga sysselsättningen och skapa förutsättningar för en meningsfull vardag för alla. Biskop Heikka frågade sig om vi faktiskt alla sitter i samma båt, eller om de som har det väl ställt har hoppat över till sin egen lustjakt medan de övriga sitter kvar i en läckande båt? För egen del vill jag inte höra till dem som medverkar till en sådan utveckling. Tvärtom vill jag vara med och se till att det räcker flytvästar till alla också då ekonomin går neråt, inte bara till dem som också annars klarar av att hålla sig ovanför vattenytan. Alla skall kunna leva ett drägligt liv i Finland, också under en lågkonjunktur.

För samhällsfreden är det oerhört viktigt att klyftan mellan de som har de bra och de som varje dag får kämpa för att få vardagen att gå ihop inte blir större. Därför behöver vi fortsätta satsa på att de som har det sämst ställt skall få det bättre. Regeringens förslag om en garantipension på minst 685 € är en synnerligen viktig bit i de strävandena. Ensamförsörjarna och de långtidsarbetslösa hör också till dem vars ekonomiska situation kräver särskild uppmärksamhet.

Mycket glad blev jag över att presidenten i sitt tal betonade rätten till lika service på modersmålet. Det var en ytterst välkommen och värdefull markering, en sådan som många av oss efterlyst. Hennes påpekande om att de språkliga rättigheterna är tryggade i lag, men att de också i praktiken behöver tillgodoses värmde. Det är just den insikten som dessvärre många kollegor och också ministrar saknar. Precis som presidenten framhöll krävs det vilja för att de språkliga rättigheterna skall kunna förverkligas på lika grunder i vardagen.

Det är alldeles klart att vi i riksdagen har en ytterst arbetsintensiv tid framför oss. Ekonomin kommer att spela huvudrollen för lång tid framöver. Därutöver kommer vi bl.a. att få bita i den säkerhetspolitiska redogörelsen och en mängd lagförslag berörande allt från revidering av alkohollagen och tobakslagen till vattenlagen, lotterilagen, regionförvaltningslagen, vallagen, valfinansieringslagen, passlagen, vapenlagen och universitetslagen för att nämna några.

Det är bra att minnas att det är i riksdagens utskott som det mest arbetsintensiva jobbet görs av oss riksdagsledamöter, inte i plenisalen. Det är också i utskotten som man kan få till stånd förändringar i regeringens lagförslag. Talturer i utskotten statistikförs inte, eftersom utskottsmötena är slutna. Då ett lagförslag sen kommer till första behandling i plenisalen, är det i praktiken färdigt "tuggat". Hur mycket man än talar i det skedet, så leder det alltså inte till förändringar, men nog till statistikförda talturer. Var och en ledamot har sitt eget sätt att jobba, och ansvarar i sista hand inför sina väljare. För mig är det viktiga att åstadkomma verkliga resultat.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15