Nylund: Nya jordbruksmetoder

16.02.2009 kl. 13:09
Växande befolkning kräver nya jordbruksmetoder

Vi har en enorm global utmaning som vi bör lösa snabbt: Hur få upp skördenivåerna i världen för att undvika svältkatastrofer. På kortare sikt har vi en global livsmedelsmarknad som frihandelsentusiaster experimenterat med i en marknadsliberal ideologisk anda där man valt att bortse från att en livsnödvändighet, maten, inte lämpar sig som spekulationsobjekt. Och vi har en inhemsk livsmedelsmarknad där primärproducenten får ta alla stötar när de starka aktörerna, industrin och handeln tagit sitt.

FAO, FN:s livsmedelsorganisation med målsättning att utrota hungern i världen, höll ett seminarium i början på februari med över 1 000 deltagare från hela världen. Det viktigaste budskapet från mötet var att vi måste fördubbla världens livsmedelsproduktion till år 2050 för att föda de 9 millioner mänskor som lever då. Samtidigt anses klimatförändringen som det största miljöhot vi har. Vi står också inför utmaningen att ersätta de fossila bränslena med förnyelsebara och det ställer nya krav på såväl skogs- som åkerbruk.

Traditionellt har svaret på ökat livsmedelsbehov varit röjning av skog till åkermark. Nu vet vi att röjning av skog, i synnerhet regnskog, leder till betydande koldioxidutsläpp. Skog behövs för biodiversiteten, för världens vattenekonomi och inte minst för att skogen binder största delen av världens kol idag. Starkt ökad åkerareal leder till ett markant ökat sötvattenbehov, en av morgondagens stora bristvaror. Det är nyttigt att komma ihåg att Finland är så gott som det enda land i världen med en ansenlig jordbruksproduktion där det är ett större bekymmer att få bort vatten från åkern än att få dit det i tillräcklig mängd för en god skörd.

Slutsatsen från forskarna är klar: Vi måste uttryckligen av miljöskäl markant öka avkastningen av varje hektar åker, vi måste kort och gott bli betydligt effektivare än idag. Extensiv produktion anses av forskarna inte längre som det miljövänliga alternativet utan nu är det biologiskt hållbar, noggrann och effektiv odling som ska eftersträvas. I praktiken handlar det om växtförädling, väl avvägd gödsling och västskyddsbekämpning, reducerad jordbearbetning och utnyttjande av ny teknik.

Vi vet att livsmedelsförsörjningen är oerhört känslig för tillfället. Den världsomspännande finanskrisen gör att utvecklingen i jordbruket på kort sikt går en liknande kräftgång som övriga branscher. Alla minns ännu 2007 års kraftiga prisstegring på spannmålen och de problem de medförde. Nu har skördarna varit goda och lagren har fyllts på, men faktum är att det räcker med missväxt i ett av världens stora spannmålsodlingsområden för att en liknande situation ska uppstå som för ett och ett halvt år sedan. En ny matkris önskar ingen i detta läge.

Samtidigt vet vi att jordbrukarna i Finland kämpar med lönsamheten på sina gårdar. Kostnaderna är höga, och bland annat köttpriserna har sjunkit efter årsskiftet trots att det skulle vara mer än nödvändigt att det steg. I slutet på förra veckan meddelade Valio att avräkningspriset på mjölk sjunker med mera än tio procent, och även om sänkningen har varit väntad på grund av marknadsläget i konkurrentländerna så är den ytterst kännbar på gårdarna. Och till syvende och sist så finns bara en möjlighet att höja lönsamheten på gårdarna, det måste komma från markanden och det innebär högre priser.

Mot den här bakgrunden framstår diskussionen om huruvida det är rätt eller fel att sänka matmomsen som smått surrealistisk för mig. Man kan självklart ha olika åsikt om vad som ska beskattas, men att EU:s nästhögsta moms på mat skulle vara rättvis fördelningspolitik vägrar jag att acceptera. Maten är en livsnödvändighet och den med de lägsta inkomsterna betalar relativt sett mest för sin mat. - Att statsmakten tar ut en överstor skatt av de som har det sämst är orättvist. Sänkt matmoms är god fördelningspolitik!

Mats Nylund, riksdagsledamot, Pedersöre

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35