Förnuftet segrade i tobakskampen!

30.03.2009 kl. 11:15

Det blir inget totalförbud mot snuset och vi skall också få äta lakritspipor i framtiden. Det beslutet kom regeringens socialpolitiska ministerarbetsgrupp med under veckan, och det tackar vi för.

Med tanke på de grundförslag som den tobakspolitiska arbetsgruppen presenterade före jul, kan man konstatera att förnuftet vann segrar på många plan. Arbetsgruppen ville ju se ett totalförbud mot snus, förbjuda lakritspiporna och kriminalisera minderårigas innehav av tobak. Föreställ er vad det hade inneburit i form av extra arbete för våra tullmyndigheter och för polisen. Vi hade i praktiken då fått en lagstiftning som skulle ha blivit omöjlig att följa upp, och som därtill hade kanaliserat såväl tullens som polisens resurser på helt fel saker. Tack och lov insåg ministerarbetsgruppen att det faktiskt finns viktigare uppgifter för de övervakande myndigheterna än att skriva ut böter åt snusande män och rökande ungdomar. För att inte tala om den inkonsekvens det i praktiken skulle ha inneburit att förbjuda snus men tillåta tobak.

Att tobak, snus och alkohol är skaldliga ämnen för hälsan råder det inget tvivel om. Man säger att enbart tobaken förorsakar kostnader för vårt samhälle på omkring 2 miljarder € per år. Därför vill också ministerarbetsgruppen att vi skall ta sikte på ett tobaksfritt Finland till år 2040. Utopi? Kanske det - men i alla händelser värt ett försök.

De åtgärder man nu föreslår rent konkret kan man ju alltid diskutera. Det föreslås att alla tobaksprodukter skall gömmas undan i våra butiker. De får alltså inte vara synligt framme. I praktiken betyder det att tobaksautomaternas tid är förbi, om lagen går igenom i riksdagen. Vid butikskassan får det finnas en lista med vilka tobaksprodukter det finns att köpa, och så skall man be butiksbiträdet om den sort man vill ha. Det blir för handeln att hitta på nya innovativa sätt att hålla tobaken under kassadisken, och för biträdena gäller det att träna ryggen! Övergångstiden föreslås vara två år. Skulle man vilja vara konsekvent borde man ju göra lika med den öl och cider som säljs i våra butiker, eller hur? Nå, vi skall väl tro att handeln inte ändå blir tvungen att bygga underjordiska öllager. Det vore inte rimligt.

Vad gäller snuset skall man få föra in 30 dosor per person för eget bruk. Till vänner, släkt och bekanta får man inte ge. Inte heller gratis eller som gåva, hur nu det skall kunna följas upp. I alla händelser ett beslut det går att leva med, mot den bakgrund att alternativet hade varit ett totalförbud. Helt uppenbart har den kraftiga folkopinionen här spelat in.

Då det gäller de minderåriga under 18 år, blir allt innehav av tobak eller snus förbjudet men som sagt inte kriminaliserat. Därtill skärps reglerna om försäljning av tobaksprodukter till minderåriga. Men lakritspipor får vi fortsätta köpa och äta och med gott samvete dela med oss. Också här spelade folkopinionen en avgörande roll, det är jag övertygad om.

Anna-Maja Henriksson

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15