En finlandssvensk röst behövs i Bryssel!

01.06.2009 kl. 09:05
Idag är det förhandsröstningens fjärde dag. Det betyder att det finns fyra möjliga dagar kvar att rösta. Gå och rösta - idag, på måndag, på tisdag eller på den egentliga valdagen den 7:e juni! I detta val är det lika viktigt att rösta som i andra val. Vi behöver en liberal finlandssvensk representant i Bryssel.

 

Det är i EU som en stor del av våra jordbruksfrågor avgörs. Det är där vi kan jobba för en gemensam miljöreglering i Östersjön och det är där många konsumentfrågor avgörs.
 
Det är fullständigt självklart att vi på den arenan behöver en representant som känner till våra finlandssvenska särförhållanden. Där behövs någon som kan representera de finlandssvenska bönderna och växthusodlarna. Det är där vi kan skydda Östersjön genom gemensamma regler för utsläpp. Det är där vi kan påverka Internetsäkerheten. Och det är där vi kan ta ställning i frågor som reglerar skarvbeståndet, vargbeståndet och snusförsäljningen. De här frågorna, och många andra, påverkar var och en av oss.
 
En gallup, gjord av Taloustutkimus, publicerades igår. Den visar att SFP kan få det 13:e mandatet. Dessutom är vi närmare det 12:e mandatet än vi är att falla ut. Gallupen visar på vind i seglen och en bred förståelse för att finlandssvenskarna måste finnas i Bryssel. En bred förståelse hör man också på fältet – både bland vårt eget gäng och bland andra finlandssvenskar. Flera bekanta från andra partier säger att de i detta val tänker rösta på SFP – för att gemensamt se till att en finlandssvensk tar säte i EU:s hjärta.
 
Men ta inte något för givet!  Vi vet att Timo Soini kommer att lyfta en del av sofflocket. Vi vet också att valet engagerar mer än för fem år sedan. Efter förhandsröstningens andra dag hade redan 230 000 personer eller 5,6 procent röstat. Det är ur demokratisk synvinkel både nödvändigt och bra med ett ökat valdeltagande – senaste vals 41 % är skrämmande lågt. Det betyder samtidigt att vi finlandssvenskar måste förena oss och gå till valurnorna! Vi kan inte ligga under det finländska medeltalet. Därför blev jag oerhört glad att läsa att förhandsröstningen ökat i exempelvis Närpes. Samtidigt ligger vi ännu under landets medeltal. Därför, mina vänner, hoppas jag att ni, under de fyra dagar det ännu är möjligt, ser till att rösta. Jag hoppas att ni inte bara röstar – utan att ni dessutom uppmanar vänner, släkt och övriga bekanta att rösta. Tillsammans klarar vi det här! Tillsammans sänder vi en finlandssvensk till Bryssel! Tillsammans ser vi till att våra intressen kommer att bevakas också i fortsättningen! Tillsammans – genom att rösta!
 
Ulla-Maj Wideroos

 

Ulla-Maj Wideroos

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15