Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

03.06.2009 kl. 13:35
Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.

Just nu upplever många osäkra tider på sina arbetsplatser och uppsägningar, samarbetsförhandlingar och permitteringar är något många berörs av dagligen. Nu måste vi försöka förhindra och mildra de olyckliga följderna av en starkt och snabbt försvagad ekonomi. Alla hoppas vi på att den globala recessionen skall gå över snabbt och att regeringens stimulanspolitiska åtgärder skall ha önskad effekt.

Siktet måste vara inställt på framtiden. Statistiken visar att Finlands försörjningskvot kan komma att vara den sämsta i hela EU om inte korrigerande åtgärder vidtas. Eftersom den arbetsföra andelen av befolkningen minskar måste vi vinnlägga oss om att förlänga den tid finländarna finns i arbetslivet och om att alla också orkar arbeta. Arbetskraftspotentialen bör utnyttjas bättre i fortsättningen och flera bör ges chans att göra en insats i arbetslivet. Det innebär att man på alla nivåer i samhället måste försöka förhindra utslagning och utbrändhet. Förebyggande verksamhet och mekanismer för tidigt ingripande då problem uppstår för barn och ungdomar samt satsningar på en god folkhälsa som förbättrar den fysiska och psykiska kapaciteten hos var och en av oss, är ytterst viktiga.
 
Trots allt kvarstår ändå faktumet att vårt land kommer att vara beroende av en betydande inflyttning. Vi måste satsa tillräckligt på en lyckad integrering av invandrarna och på tillräcklig språkundervisning i finska och svenska. Mångkulturalism innebär möten mellan människor med olika kultur, språk och erfarenheter. Den berikar kreativiten och kan innebära att nya innovationer föds.
 
Investeringar i forskning och utveckling fungerar som en vitaminspruta för inte minst exportindustrin under en lågkonjunktur. Genom tillräckliga stimulanssatsningar kan man bidra till en produktutveckling som hjälper företagen att snabbare komma igång när ekonomin igen börjar gå bättre. Svenska riksdagsgruppen hoppas att man i Finland skulle kunna gå in för ännu större satsningar på forskning och utveckling inom miljöteknologin. Vi har redan ett stort kunnande, som med riktade satsningar kunde bli ännu större. Modern miljöteknologi kunde bli en ännu större exportsektor för Finland, samtidigt som ett ibruktagande här hemma också skulle stöda våra internationella åtaganden. Klimatförändringen innebär att efterfrågan på nya lösningar för att spara energi, effektivera energianvändningen och för att utveckla förnybara energiformer kommer att vara på toppnivå långa tider framöver. Därför skall Finland utnyttja det goda anseende vi har då det gäller miljö och en hållbar utveckling och sträva efter att höra till de ledande länderna inom EU och i världen inom den här sektorn.
 
Övriga satsningar som har såväl sysselsättande och stimulerande som har miljöpolitiska effekter är satsningar på miljö- och vatten- och avloppsnätssarbeten. Svenska riksdagsgruppen anser att det är viktigt att anslagen för vatten- och miljöarbeten hålls på en hög nivå under hela ramperioden.
 
Redan i höstas förslog regeringen höjda anslag för oljebekämpningen genom att höja kapaciteten i och med en grundförbättring av oljebekämpningsfartyget Halli. Nu föreslår en arbetsgrupp beställningar av också nya fartyg som ett led i stimulansåtgärderna för varvsindustrin. En del av fartygen skulle vara förbindelse- och oljebekämpningsfartyg. Svenska riksdagsgruppen anser att ett ökat stöd för oljebekämpningsberedskapen är en akut nödvändighet i och med att olje- och kemikalietransporterna på Östersjön och speciellt Finska viken ökar explosionsartat.
 
Regeringen har redan beslutat att omfördela 200 miljoner euro i budgeten i höst. Svenska riksdagsgruppen anser att stimulerande åtgärder, åtgärder som stöder sysselsättning, företagande, exportsektorn, integration och konkurrenskraft måste prioriteras i omfördelningen Dessutom måste de växande behoven av social service och arbetskraftspolitiska åtgärder som recessionen för med sig också tillgodoses. Svenska riksdagsgruppen anser att det inte finns utrymme för ytterligare skattelättnader, än de man redan fattat beslut om, i dagens ekonomiska läge.
 
Satsningarna på utbildning för unga och arbetssökande måste vara tillräckliga. Mycket har redan gjorts när det gäller yrkesutbildningen. Antalet platser i andra stadiets yrkesutbildning har kunnat höjas avsevärt tack vare höjda budgetmedel. Det finns dock ännu en skillnad mellan behovet och utbudet. På många håll i landet kämpar man med personalbrist i skolor, på daghem eller på hälsocentraler. För att förhindra utslagning av unga är det nödvändigt att alla har en möjlighet till vidareutbildning efter grundskolan. 
 
Svenska riksdagsgruppen anser också att det i dagens läge är klokt att se tiden an gällande genomförandet av produktivitetsprogrammet inom bland annat TE-centralerna. De ekonomiska realiteterna har förändrats sedan grunderna för produktivitetsprogrammet slogs fast. Justeringar av program så som produktivitetsprogrammet kan inte vara tabu, i fall det finns starka motiv för det.

Christina Gestrin höll gruppanförandet 3.6.2009
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37