Ändring av självstyrelselagens 59 c §

10.06.2009 kl. 10:30
Anförande 10.6.2009

Ärade herr talman! För att spara riksdagsledamöternas tid kunde jag egentligen låta bli att tala i det här ärendet för jag är helt nöjd eller rättare sagt, jag mycket nöjd, men det kan väl vara klädsamt att uttala sitt beröm också någon gång.

Den åländska självstyrelsen baserar sig på en uppdelning av den lagstiftande befogenheten i rikets och landskapets exklusiva berhörighetsområden. Åland är ansvarigt för genomförandet av unionens lagstiftning inom landskapets behörighetsområde och Finland är ansvarigt för genomförandet av unionens lagstiftning inom rikets område.

Rikets myndigheter kan inte vidta åtgärder inom Ålands behörighetsområde. Samtidigt känner EU bara självständiga stater som medlemmar av EU och bara självständiga stater kan tala inför kommissionen eller EG-domstolen. Finland kan bestrida en försummelse och vidta åtgärder eller betala böter. Åland däremot kan inte självt välja att bestrida en försummelse och vidta åtgärder eller inte, men däremot har Åland varit skyldigt att betala sanktionerna.

Att Åland ska betala för fel som begåtts är helt klart, men att då inte få uppträda inför domstolen, inte få försvara sig och inte ens få del av ärendet på svenska strider mot alla grundläggande regler i ett rättssamhälle. Som exempel kan nämnas att den så kallade snusdomen enbart kom på finska och franska. Att rättsläget varit på det här sättet är inte Finlands fel utan ett strukturfel hos EU, men i väntan på att det sker en ändring i Bryssel har Finland nu för fjärde gången ändrat självstyrelselagen. Alla ändringar har varit välkomna, men den som nu är till behandling är den avgörande för att åstadkomma ett förhållande som vi kan leva med.

Enligt detta förslag får statsrådet bara medge talan mot Åland med landskapsregeringens medgivande vilket är en mycket viktig ändring. Riksmyndigheterna ska försäkra sig om att processpråket är svenska när ståndpunkten uteslutande gäller landskapet och även i andra fall se till att Åland får materialet översatt till svenska. Ytterligare en förbättring förtjänar att nämnas, nämligen att landskapet får utökade möjligheter att delta som intervenient i en anhängig rättegång vid EG-domstolen, vilket Åland inte heller medgivits hittills.

I lagförslaget är allt genomtänkt. Det finns en lösning på problemet att statsrådet inte håller med Åland. I de fall då Finland bestämmer sig för att framföra en annan åsikt måste det ändå framgå att Åland som är det ansvariga och skyldigt att betala eventuella sanktioner har en annan åsikt. Systemet kräver mycket av båda parter för att fungera på ett bra sätt. I sista hand är det dock möjligt att lösa problemet så att Åland helt enkelt företräder Finland då frågan enbart rör Åland och riket finner det lämpligt.

Herr talman! Jag kan bara se fördelar med lagändringen för både riket och Åland. Det är ett stort steg framåt i väntan på att EU funderat på hur man i framtiden ska behandla områden som Åland och alla de liknande områden som nu valt att stanna utanför EU. Vi kunde igår i Helsingfors se en rad åländska flaggor. Helsinfors stad uppmärksammar Ålands självstyrelse den 9 juni varje år, och på det här sättet uppmärksammade grundlagsutskottet i går Ålands självstyrelselag 87 år efter att landstinget sammanträdde första gången.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15