Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

17.06.2009 kl. 11:15
Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.

Men man kan inte heller bara stå och se på och göra ingenting. Alltså har regeringen valt att stimulera – till och med lånestimulera. Hittills har omkring 3 miljarder euro använts till stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP. Det är en stor andel oberoende om man mäter med EU- eller OECD-mått. Effekterna av stimulanspolitiken syns inte ännu fullt ut, men ett är säkert; utan de åtgärder som regeringen vidtagit skulle läget vara ännu sämre.

Det är klart att stimulans med lånade pengar är ett risktagande, men denna situation kräver risktagande – utan att förstås ta onödiga risker om det nu finns sådana. Det allra viktigaste är att se till att människor som behöver samhällets solidaritet också får den. Den finländska välfärdsmodellen bygger helt enkelt på solidaritet med de mest utsatta – och på den linjen måste vi fortsätta. Åtgärderna som vidtas måste ha som målsättning att trygga välfärden, återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.

För den offentliga ekonomin – staten och kommunerna – kommer det ännu att dröja förrän lågkonjunkturen gått över. Om staten idag uppskattar att BNP sjunker med hela 6 % i år, en procentenhet mer än så sent som i mars och om arbetslösheten under nästa år stiger till tio procent nästa år fortsätter utmaningarna för staten. Kommunernas ekonomi försvagas i år i och med att skatteintäkterna avsevärt sjunker. Det finns ännu ett stort tryck ute i kommunerna på att höja kommunalskatten och skära i utgifterna.

Grunden för det finländska välfärdssamhället ligger i det system vi har – som vi försöker trygga med alla medel. Detta ställer krav på att både statens och kommunernas ekonomi fungerar också under en lågkonjunktur. Därför har vi gått in för en mängd åtgärder för att stärka kommunernas ekonomi och därmed trygga serviceproduktionen. Kommunernas andel av samfundsskatten höjs, gränserna för fastighetsskatten har justerats, statsandelarna för vissa investeringar har höjts och också beslutet att sänka arbetsgivarens folkpensionsavgift har en positiv inverkan på den kommunala ekonomin. Staten stärker genom de här åtgärderna kommunernas ekonomi att trygga servicen och välmåendet.

Det är ett grannlaga arbete att hitta på goda alternativ till den förda politiken. Regeringen höll inne med skattelättnaderna efter tillträdet 2007 och lättade på skatterna först 2009 – något som hade en positiv effekt på hemmamarknaden. Vi beslöt i riksdagen att avskaffa arbetsgivarens folkpensionsavgift för att underlätta situationen för företag och arbetsgivare. Stimulansåtgärderna som regeringen fört fram har riktat sig till byggande, både av hus, av vägar och av annan infrastruktur.

Detta kommer tyvärr inte att räcka. Vi måste fortsätta att stimulera. Vi måste satsa på ungdomsverkstäder och läroavtal. Vi måste se till att vårdsektorn får den personal den behöver och vi måste givetvis se till att ungdomarna får den utbildning de behöver. Vi måste alltså se om vårt hus. Vi måste kanske till och med fundera över vilka åtgärder som inte mera biter och vad vi egentligen borde göra istället. Att sänka skatterna för att stimulera konsumtionen är bra i vissa situationer, men nu är det dags att överväga saker och ting på nytt. Det är också nu dags att konstatera att ytterligare skattesänkningar inte är aktuella.
Det är viktigt att Finlands exportindustri har reella möjligheter att överleva lågkonjunkturen. För att detta skall vara möjligt kan ännu behövas speciella insatser.


Ulla-Maj Wideroos höll gruppanförandet 17.6.2009.
 

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om målen för Finlands EU-ordförandeskap

I vilket tillstånd är EU när Finland tar över stafettpinnen från Österrike den 1 juli? Intrycket är att tyngd-punkterna i EU kommer att ligga dels vid ett effektivare bruk av existerande regler, dels vid utrikesrelatio-nerna samt vid energi, men också rättsliga och inrikesfrågor. Mera verkställighet än lagstiftning, mera utrikesrelationer än förlikningar med Europaparlamentet.
21.06.2006 kl. 00:00

Riksdagens 100- årsjubileumssession

I medlet av 1800-talet började drömmen om ett fritt Finland ta sin form. Tankar blev till ord. Runeberg, Topelius, Snellman, Cygnaeus, Lönnroth och Castren personifierade denna utveckling. På olika sätt bidrog de tillsammans till att Finlands folk fick en gemensam nationalanda som blev en förutsättning för självständigheten några decennier senare.
01.06.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om regeringens handikappolitiska redogörelse

Att födas som handikappad i Finland innebär inte ett liv i misär som i så många andra länder. Den nordiska välfärdsmodellen har för längre sedan omfattat de handikappade. Det betyder ändå inte att vi skulle ha nått en godtagbar nivå på servicen. Handikappvården är i Finland inte på samma goda nivå som i de andra nordiska länderna. Personlig assistans och utnyttjande av modern teknologi tryggar inte normalitet i livet på samma sätt som i våra grannländer.
16.05.2006 kl. 00:00

Responsdebatt om budgetramarna för åren 2007-2011

Den sittande regeringen har nu presenterat sina sista budgetramar för denna period. Betyget är minst sagt nöjaktigt. För statsfinansernas del måste betyget bli berömligt, sade Eva Biaudet.
15.05.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om om redogörelsen gällande EU:s grundfördrag

Jag vill börja med att göra några saker fullständigt klara. Inom Svenska riksdagsgruppen tror vi på den Europeiska Unionen! Vi är övertygade om att Finland mår bättre, och att vi har klarat oss bättre som medlem i unionen än om vi hade valt att stå utanför. Utan medlemskap i EU hade det varit ännu svårare att övervinna depressio-nen på 1990-talet, sade Astrid Thors.
10.05.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om åldringsvården

Vad finns staten till för? Jo, enligt Svenska riksdagsgruppen har statsapparaten till uppgift att träda in i de livsskeden som individen inte klarar sig på egen hand. Därför anser vi att staten skall koncentrera sig på att stöda individen under hennes första och sista år. Finland har ett bra lagstadgat stöd för våra åldringar. Men lagtexten är inte mycket värd om den inte omsätts i praktiken, sade Pehr Löv.
04.05.2006 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00