Nu lånar vi för att trygga välfärden!

19.09.2009 kl. 11:10
Budgeten har varit det stora samtalsämnet i riksdagen under veckan. Trycket på statsfinanserna är hårt, och vi tvingas låna 13 miljarder euro under nästa år för att få plus och minus att gå ihop.

Det är väldigt mycket pengar då hela statsbudgeten går lös på knappt 50 miljarder euro. Tack och lov har vi under de goda åren förstått att betala av på statsskulden. Annars hade läget nu varit oerhört allvarligt. Nu är det "bara" allvarligt.

Självfallet anser oppositionen att regeringen inte gör tillräckligt. Annat vore oväntat. Det hör till spelets regler. Men alla de som talar för att vi skall låna ännu mera, borde minnas att allt vi nu lånar också en dag skall betalas tillbaka. Det är vi och de kommande skattebetalarna, dagens barn som skall sköta den biten. Ansvarsfullhet i låntagningen är därför ett måste.

Den här gången behöver regeringen och riksdagen inte rädda vårt bankväsende. Den ekonomiska djupdykningen nu har sina orsaker i den globala finanskrisen som tog verklig fart för ett år sedan då den amerikanska banken Lehman Brothers gick omkull. När efterfrågan på exportmarknaden stannar av och våra företag inte får sina produkter sålda, ja då syns det naturligtvis som permitteringar och uppsägningar. Det leder till lägre skatteintäkter och allmän avmattning. Några enkla recept att lösa ekvationen för hur vi skall få ekonomin i balans igen och få marknaderna att dra finns inte. Men klart är att Finland nu måste satsa på att stimulera ekonomin samtidigt som vi som välfärdsnation måste se till att vi tar hand om dem som har det sämre ställt.

Regeringens budgetförslag för 2010 tar fasta på detta och beaktar vid sidan av många viktiga stimulansåtgärdsförslag, även dem med de allra lägsta inkomsterna. Höjningen av grundavdraget till 2200 € välkomnar jag varmt samt den linjedragning regeringen står för, att inte skära i inkomstöverföringar ss barnbidrag, arbetslöshetsersättningar, folkpensionen eller studiestöden.

Alldeles specifika satsningar behöver vi nu på sysselsättningen och de unga och därför är jag mycket nöjd över att regeringen i sitt budgetförslag också föreslår konkreta åtgärder för att bl.a. hindra utslagning bland våra ungdomar. Till exempel de ökade anslagen för uppsökande ungdomsarbete fördubblas nästa år. Resultaten har hittills varit goda. Med relativt små medel har man under en kort tid lyckats nå nästan 2000 unga som seglat mer eller mindre vind för våg och av dem fått in ca 1500 i antingen utbildning eller annan meningsfull sysselsättning.

Men självfallet bekymrar den kraftigt stigande ungdomsarbetslösheten som drabbar speciellt unga utbildade. Vi har inte råd att låta dem vänja sig vid en tillvaro utan jobb. De behöver få känna sig behövda, komma ut i arbetslivet och delta aktivt i samhällsbygget. Staten som arbetsgivare borde därför också skapa flere praktikantplatser för t.ex. nyutexaminerade akademiker.

Ersättningen till kommunerna för mottagande av flyktingar höjs nästa år, faderskapsledigheten förlängs med 2 veckor, antalet utbildningsplaster ökas med 5500, pneumokockvaccinet som förebygger bl.a. öroninflammationer hos barn tas in i det nationella vaccinationsprogrammet, för rehabilitering av frontveteraner kommer ett tillägg, för företagens internationalisering kommer extra medel, stöden till idrottsföreningar ökar och så vidare. Där några av de saker som finns på budgetens smörgåsbord. För vår region har därtill fördjupningen av farleden in till Jakobstad hamn samt bygget av det nya polis- och ämbetshuset alldeles särskilt stor betydelse också ur sysselsättnings synvinkel. Timingen gällande dessa projekt kunde inte ha varit bättre.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35