Nylander: Grundlagsutskottet gav ministrar en latläxa

25.09.2009 kl. 15:30
Riksdagens grundlagsutskott har starkt tagit ställning för en språkkonsekvensbedömning av regionförvaltningsreformen. I sitt utlåtande på fredagen förutsatte utskottet att de språkliga grundrättigheterna beaktas i reformen. En språkkonsekvensbedömning borde enligt grundlagsutskottet helst ha gjorts redan innan lagförslaget överläts till riksdagen, men nu anser utskottet det nödvändigt att statsrådet snabbt tillsätter en expertarbetsgrupp för ändamålet.

– Utskottets utlåtande är en klar fingervisning om att Karleby inte kan hänföras norrut i förvaltningen utan att man gör en grundlig utredning av hur man på enahanda grunder kan trygga också den svenska befolkningens tillgång till faktisk service på modersmålet, säger SFP:s medlem i utskottet, Mikaela Nylander. Hon anser att utskottet gav en latläxa åt den majoritet i regeringens ministerutskott som utan vidare ville hänföra Karleby till samma distrikt som Uleåborg.

– Distriktsgränserna kan inte dras upp utgående bara från politisk ändamålsenlighet, utan nu förutsätts också en laglighetsprövning, säger Nylander.

Grundlagsutskottet påpekar i sitt utlåtande att man vid valet av olika möjliga distriktsindelningar bör välja den som bäst förverkligar de språkliga grundrättigheterna. Utskottet fann det särskilt problematiskt om en språkminoritet utgör en mycket liten perifer grupp, och alldeles särskilt om det i ett distrikt ingår bara en enda tvåspråkig kommun.

– Klarare än så kan man inte peka ut Karleby och dess orientering, fastslår Mikaela Nylander. Hon betonar att utskottet var enhälligt, och understryker särskilt sitt nära samarbete i frågan med utskottets ordförande Kimmo Sasi och vice ordförande Jacob Söderman.
 

 

Pressmeddelande 25.9.2009

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35