Yrkesutbildningens tidevarv

11.10.2009 kl. 00:00
... "Idag kan få räkna med att det yrket, eller ens den bransch, man siktar in sig på vid studiestarten kommer att vara den man fungerar i under resten av arbetslivet."...

Jag hade den stora äran och glädjen att få hålla festtalet på Optimas 50-årsjubileumsfest senaste onsdag. Nuvarande samkommunen Optima har i många år i rad hört till den absoluta eliten i vårt land när det gäller yrkesutbildning. Inför år 2009 var Optima den bästa stora yrkesutbildaren i hela landet! En bättre 50-års present än så får man leta efter! Placeringen är ett erkännande, och en hedersbetygelse för alla som jobbar inom Optima, för personalen såväl som för de förtroendevalda, och, inte minst för de studerande!

Under de knappa trettio år som gått sedan jag själv fick min yrkesexamen har det skett betydande förändringar i såväl samhället som vårt studiesystem. Internationalisering har gjort att konkurrensen höjts avsevärt och specialiseringen inom näringslivet ökat, arbetsplatserna i jordbruket och traditionell tillverkningsindustri har minskat i antal medan antalet arbetsplatser inom mera specialiserad tillverkning och service har ökat. Och under hela den tiden har yrkesutbildningen levt med i tiden och anpassat sig till näringslivets och samhällets förändrade krav och förväntningar.

Synen och förhållningssättet till yrkesutbildningen har också ändrat under de senaste årtionden. När jag gick ut grundskolan valde eleverna, åtminstone tankemässigt, ofta mellan alternativet högre studier, gymnasiet, eller alternativet ett yrke och sedan snabbt ut i arbetslivet, yrkesskolan. Idag kan få räkna med att det yrket, eller ens den bransch, man siktar in sig på vid studiestarten kommer att vara den man fungerar i under resten av arbetslivet. Det har också blivit avsevärt lättare att gå vidare till högre studier från yrkesskolan och många väljer därför den vägen till sin examen. Statusen för yrkesutbildningen har höjts och för yrkesutbildningens del ligger en utmaning i att man måste möta två helt olika och delvis motstridiga krav: Att utexaminera yrkesfolk för ett ytterst specialiserat näringsliv, och samtidigt ha gett de utexaminerade både en stadig grund för vidare studier och beredskap för ett livslångt lärande.

En annan utmaning i utbildningssektorn ligger i det att det alltid är för sent att svara mot ett behov av utbildad arbetskraft när det redan uppstått. Utbildningssektorn borde kunna förutse behoven i många fall till och med 5 – 15 år innan de uppstår. I andra vågskålen ligger förstås de studerandes behov av att komma ut på arbetsmarknaden eller studera vidare direkt efter examen. Vi ska ju utbilda för arbetslivet – inte för arbetslöshet.

En god grundutbildning är kanske det bästa redskap man kan ge en ung individ i dagens situation. Yrkesmässiga grundläggande kunskaper, en förmåga att förstå sammanhang och framföra allt beredskapen att tänka om och lära sig något nytt blir allt viktigare år från år. Den som idag påbörjar en yrkesutbildning kommer krasst att få räkna med över fyrtio år i arbetslivet och sannolikt kombinerat med branschbyten och kompletterings- eller omskolningar. Utmaningen är stor och näringslivet kommer inte att klara processen utan professionell hjälp. De som har förutsättningar att klara det är däremot yrkesutbildarna och därför faller av naturliga skäl en stor del av ansvaret på dem. Optima har antagit utmaningen och har med entusiasm och kunskap utvecklat det som kallas för vuxen- och arbetslivstjänster. Vuxenutbildning och fortbildning är en sektor som med fullständig säkerhet kommer att växa och utvecklas framöver.

Optima är en utbildningsinstans som lever i tiden och ser långsiktigt på sitt engagemang. Samhällets satsning på utbildning är en satsning såväl på de studerande, individerna, som på vår framtid och vår konkurrenskraft.

Mats Nylund, riksdagsledamot, sfp
 

Publicerad i Österbottens Tidning 11.10.09

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om planerad avreglering 24.6 2015

Gruppanförande, Anna-Maja Henriksson, Svenska riksdagsgruppen
24.06.2015 kl. 15:31

Gruppanförande i riksdagens debatt om regeringen Sipiläs program

Gruppanförandet hålls av ledamot Carl Haglund
02.06.2015 kl. 13:22

JUHA SIPILÄS FRÅGOR TILL RIKSDAGSGRUPPERNA I REGERINGSFÖRHANDLINGARNAS SONDERINGSSKEDE

Svenska riksdagsgruppens svar
30.04.2015 kl. 15:07

Strukturpolitiken

Gruppordförande Mikaela Nylanders anförande gällande statsministerns meddelande om strukturpolitiken.
11.03.2015 kl. 14:00

Finlands deltagande i säkerhetssektorns utbildningsarbete i Irak

Gruppanförande 24.2 2015, Thomas Blomqvist, Svenska riksdagsgruppen
24.02.2015 kl. 15:00

Lika möjligheter till utbildning i framtiden

Interpellationsdebatt om lika möjligheter till utbildning i framtiden, 18.2 2015. Svenska riksdagsgruppen, gruppanförande Mikaela Nylander
18.02.2015 kl. 15:00

Interpellationsdebatt om skötseln av eurokrisen och läget i Grekland

Gruppanförande framfört av ledamot Mats Nylund, 4.2 2015
04.02.2015 kl. 15:00