Nylander: Nu prövas Nylands förbunds vilja att utveckla helheten

22.10.2009 kl. 18:50
Statsrådet har idag fattat beslut om att fusionera landskapen Nyland och Östra Nyland från och med 1.1.2011. Processen började i och med att Sibbo kommun lämnade in en ansökan till statsrådet om byte av landskap.

- Beslutet utgör den juridiska ramen för fusionen. Beslutet baserar sig på lagen om landskapsindelning och tar inte ställning till politiska substansfrågor. Dessa frågor bör lösas via officiella förhandlingar som genast bör påbörjas, påpekar riksdagsledamot Mikaela Nylander. Det skulle vara en ytterst olycklig start för det nya landskapet om den politiska viljan att förhandla om de för Östra Nyland viktiga frågorna saknas.

- Jag hoppas verkligen att Nylands förbund också i framtiden stöder utvecklingen av metropolområdet och motsätter sig att Malms flygfält flyttar till Backas i Borgå. Nylands förbund har i tidigare ställningstaganden konstaterat att Backas är ett dåligt alternativ eftersom Borgå stads möjligheter att växa västerut och härmed ta ett större ansvar för inflyttningen förhindras av ett flygfält i Backas. Dessutom bör vi finna en gemensam syn på dragningen av den sk Helibanan österut för att effektivt kunna driva frågan inom statsförvaltningen. Helibanan är en av de viktigaste framtida infrastrukturprojekten för hela Östra Nyland, framhåller Nylander.

- Vi behöver en helhetssyn på hur vi skall utveckla näringslivet samt yrkesutbildningen och högskolesektorn. Dessutom har vi i Östra Nyland haft en trovärdig utvecklingspolitik för landsbygden och skärgården som bör kunna fortsätta. Kännspakt har också varit den grundmurade viljan att utveckla hela Östra Nyland. Tvåspråkigheten förutsätter svenska strukturer inom det nya landskapet, avslutar Nylander som hoppas på en bra start för det nya landskapet genom äkta förhandlingar.
 

 

Pressmeddelande 22.10.2009

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35